اسد 19, 1400 14:47 Asia/Kabul
  • هشدار دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی درباره مهاجرت گسترده افغان‌ها
    هشدار دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی درباره مهاجرت گسترده افغان‌ها

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد مهاجرت گسترده افغان ها بر اثر جنگ داخلی در افغانستان به کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان هشدار داد.

به گزارش رادیو دری، "استانیسلاو زاس" دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در دیدار با "آرمن گریگوریان" وزیر خارجه ارمنستان ضمن هشدار درباره مهاجرت گسترده افغان‌ ها به کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان اعلام کرد، پس از آغاز خروج نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان، وضعیت این کشور به دلیل تشدید حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت وخیم تر شده است.

با تشدید جنگ و درگیری در افغانستان به ویژه در شهر‌های بزرگ، بار دیگر موج جدیدی از مهاجرت افغان‌ها به خارج آغاز شده است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم هم افزایش یافته است.

مقامات افغانستان، بارها بر لزوم خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور تاکید کرده اند.

«سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه ای شامل 6 کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اولین بار در سال 1992 در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت اما عضویت ازبکستان از سال 1999 به حالت تعلیق درآمد، ولی  پس از آن در سال 2006 به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال 2012 این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد. 

مهاجرت بیش از سه میلیون افغان در یک دهه اخیر

کلیدواژه