اسد 21, 1400 14:27 Asia/Kabul
  • اشرف غنی : وحدت شیعه و سنی در افغانستان بی‌سابقه است
    اشرف غنی : وحدت شیعه و سنی در افغانستان بی‌سابقه است

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد وحدت شیعه و سنی در این کشور بی‌سابقه است .

به گزارش رادیو دری ،اشرف غنی  ظهر امروز (پنجشنبه) در دیدار با اعضای شورای علمای شیعه، شورای عالی تنظیم امور دینی  و نمایندگان هیأت امنای مساجد در رابطه با گرامیداشت  دهه عاشورا، در ارگ ریاست جمهوری گفت  پیام عاشورا، پیام آزادی، عزت، سربلندی و نپذیرفتن ذلت است و این پیام امروز برای مردم افغانستان بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به جنگ جاری درافغانستان  گفت  امروز باید به مردم  واضح و روشن بگوییم که  دولت  مدافع فرهنگ و ارزش های اسلامی  است و  در حالی که طرف مقابل جز خشونت و  قتل  چیزی دیگری نمی‌شناسد.

رئیس جمهور افغانستان از علمای این کشور خواست  در دهه محرم، وحدت فقه شیعه و سنی را برای مردم افغانستان تشریح کنند  و  امروز، روز مقاومت ملی، وحدت ملی و همبستگی ملی است و ضرورت است که  برای جلوگیری از فجایع، از قیام عاشورا بیاموزیم.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در این دیدار فرا رسیدن ایام عاشورا را به مردم افغانستان تسلیت گفت. وی وضعیت امروز این کشور را با وضعیت زمان قیام امام حسین مقایسه کرد و گفت  شرایط و وضعیت امروز ما، شرایط عاشورایی است و باید از آن برای عاشورای خود بیاموزیم.

دانش افزود که امام حسین نه جنگ طلب بود و نه آغازگر جنگ، بلکه در مقابل استبداد، ظلم و بی عدالتی ایستاد و به یک حاکم مستبد و ظالم بیعت نکرد.

وی افزود  شرایط امروز افغانستان  نیز مشابه شرایط آن زمان است و گروه طالبان از دولت و مردم افغانستان می‌خواهند که یا بیعت کنند، یا اینکه کشته می‌شوند و راه سومی وجود ندارد.

دانش با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت  اکنون جهان نیز می‌داند که طالبان صلح نمی‌خواهند و می‌خواهند از طریق زور و خشونت به پیروزی برسند.

وی افزود گسترش دامنه خشونت از سوی این گروه را نباید پیروزی آنها تلقی کنیم و انتظار می‌رود که این موج‌ها به زودی فرو بنشیند و مردم سرنوشت خود را در دست گیرند.

کلیدواژه