اسد 23, 1400 17:15 Asia/Kabul
  • رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا :خروج آمریکا از افغانستان «ناشیانه» بود
    رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا :خروج آمریکا از افغانستان «ناشیانه» بود

رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را «ناشیانه» توصیف کرد.

«کوین مک کارتی» بامداد امروز (شنبه) در توییتر با انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در افغانستان نوشت: «من به شدت از سوء مدیریت دولت بایدن در خروج ناشیانه از افغانستان نگران هستم. همچون خروج شکست‌خورده‌ وی از عراق، این نیز برای ملت ما شرم‌آور است».

با تسریع پیش‌روی‌های طالبان در شهرهای افغانستان، جمهوری‌خواهان در روزها و هفته‌های اخیر، هجمه‌ها به رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده را افزایش داده‌اند به طوری که روز گذشته (جمعه)، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد پس از پایان مهلت 31 اوت که دولت برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تعیین کرده، نیروهای بیشتری را به این کشور بازگرداند.

این سناتور آمریکایی همچنین در توییتی با بیان این که افغانستان به سمت یک فاجعه عظیم، پیش‌ می‌رود، افزود: دولت بایدن مقام‌های آمریکایی را در موقعیت ضعفی قرار داده که از افراط‌گراها خواهش کنند در حالی که برای تسخیر کابل آماده می‌شوند، از سفارت آمریکا چشم‌پوشی کنند.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیش‌روی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.

گزارش‌ رسانه‌های محلی همچنین حاکی از آن است که با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در یک پیام ویدئویی مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد.

اشرف غنی در حالی درباره وضعیت امنیتی کشور افغانستان سخنرانی کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استعفای وی به دنبال تشدید تنش‌ها در کشورش افزایش یافته بود.

درخواست سناتور جمهوری‌خواه برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان

کلیدواژه