اسد 23, 1400 17:46 Asia/Kabul
  • گزارش روزنامه نیویورک تایمز در خصوص عملکرد آمریکا در افغانستان

پیشروی های سریع طالبان در افغانستان و اکنون عقب نشینی آمریکا از افغانستان تردیدهایی را ایجاد کرده است.

به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، کارشناسان سیاسی معتقدند که از هم پاشیدن سریع افغانستان نارضایتی هایی را درباره اعتبار آمریکا ایجاد و زخم های دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا را پیچیده کرده و موجب شده است این دیدگاه مطرح شود که حمایت آمریکا از متحدانش نامحدود نیست.

این در حالی است که پیشروی های سریع طالبان در افغانستان در شرایطی رخ می دهد که بسیاری در اروپا و آسیا امیدوار بودند «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا حضور قاطعانه آمریکا را در امور بین المللی، به ویژه در شرایطی که چین و روسیه تلاش می کنند نفوذ خود را توسعه دهند، بار دیگر احیا می کند.

«جو بایدن» بر خلاف مواضع اولیه خود مبنی بر باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان، 8 ژوئیه 2021 در یک سخنرانی دستور خروج فوری وحتی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای رهایی از وضعیت بن بست آمریکا در افغانستان را صادر کرد.

اکنون با تجربه نحوه برخورد «بایدن» با مساله افغانستان، حتی متحدان آمریکا نیز درباره تعهد واشنگتن به حمایت از آنها دچار تردید شده اند.

در واقع بایدن در بزنگاهی که دولت افغانستان به کمک های نظامی آمریکا و ناتو نیاز داشت پشت آن را خالی کرد. همین مساله تردیدها درباره اعتبار سخنان و تعهدات دولت بایدن را افزایش داده است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و نا امنی، تروریسم هم افزایش یافته است.

رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا :خروج آمریکا از افغانستان «ناشیانه» بود

کلیدواژه