اسد 24, 1400 09:27 Asia/Kabul
  • بایدن وزیر خارجه اش را مامور پشتیبانی از رهبران افغانستان کرد
    بایدن وزیر خارجه اش را مامور پشتیبانی از رهبران افغانستان کرد

رییس جمهوری آمریکا وزیر امور خارجه کشورش «آنتونی بلینکن» را مامور پشتیبانی از «اشرف غنی» و دیگر رهبران افغانستان کرد و به طالبان هشدار داد که اگر برای شهروندان آمریکایی خطری ایجاد کنند، با پاسخ نظامی سریع و کوبنده روبرو خواهند شد.

به گزارش رادیو دری؛ «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا بامداد روز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه  «آنتونی بلینکن» مامور پشتیبانی از «اشرف غنی» و دیگر رهبران افغانستان  است تا از خونریزی بیشتر جلوگیری و زمینه برای پیگیری راه حل سیاسی و تعامل با رهبران  منطقه ای فراهم شود.

بایدن همچنین از موافقت خود با استقرار 5 هزار نیروی نظامی آمریکایی در کابل خبر داد و اعلام کرد هدف از استقرار این نیروهای نظامی در کابل این است که  کارکنان آمریکایی سفارت این کشور و دیگر کارکنان کشورهای هم پیمان و همچنین آن دسته از شهروندان افغان را که به نیروهای آمریکایی در ماموریت خود کمک می کنند یا با پیشروی طالبان در معرض خطر ویژه ای قرار می گیرند به طور منظم و ایمن از این کشور خارج کنند.

 

 

وی افزود: آمریکا از طریق فرمانده نظامی خود به نمایندگان طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر اطلاع داده است که هر گونه اقدامی از سوی آنها در خاک افغانستان که افراد آمریکایی یا ماموریت واشنگتن در این کشور را به خطر بیندازد، با واکنش سریع و قوی ارتش آمریکا روبرو خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به این که هنگام راهیابی وی به کاخ سفید، شمار اندکی از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی مانده بودند و آنها نیز در معرض خطر بودند یادآور شد که در ۲۰ سال جنگ در افغانستان، آمریکا بهترین نیروهای خود را به این کشور فرستاده، نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه کرده و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی ارتش و پلیس افغان را نیز آموزش داده و آنها را با تجهیزات نظامی پیشرفته مجهز کرده است، با این حال اگر ارتش افغانستان نتواند کشور خود را تحت کنترل بگیرد، حضور نظامی آمریکا برای یک یا پنج سال دیگر نیز تغییری ایجاد نمی کند.

بایدن تاکید کرده است که حضور بی پایان کشورش در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای وی قابل قبول نیست  و او به عنوان چهارمین رییس جمهوری که ریاست حضور نیروهای کشورش در افغانستان را بر عهده دارد، این جنگ را به پنجمین رییس جمهوری آمریکا منتقل نخواهد کرد.

 پنج هزار نیروی مورد نظر رییس جمهوری آمریکا برای استقرار در شهر کابل هزار نیرویی را که هم اکنون در این شهر حضور دارند در کنار سه هزار نیرویی که پیشتر پنتاگون از اعزام آنها به افغانستان خبر داده بود و همچنین هزار نیروی دیگری که به جای پایگاه اصلی خود در کویت راهی کابل شده اند شامل می شود.

طالبان کنترل مراکز ۲3 ولایت افغانستان را در دست دارد در حالی که از میان شهرهای بزرگ این کشور تنها کابل تحت کنترل دولت باقی مانده است.

رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا :خروج آمریکا از افغانستان «ناشیانه» بود

مقام نظامی سابق آمریکا: واشنگتن و همپیمانانش در افغانستان مرتکب اشتباه بزرگی شدند

کلیدواژه