اسد 24, 1400 18:40 Asia/Kabul
  • هیل: سقوط وجهه آمریکا در عرصه جهانی با خروج سراسیمه از افغانستان
    هیل: سقوط وجهه آمریکا در عرصه جهانی با خروج سراسیمه از افغانستان

یک پایگاه خبری نزدیک به کنگره آمریکا در یادداشتی نوشت، خروج بی‌برنامه و سراسیمه آمریکا از افغانستان موجب تضعیف اعتبار آمریکا در عرصه جهانی خواهد شد.

پایگاه خبری «هیل» منتشر کرد، پیشروی سریع گروه طالبان در سرتاسر افغانستان و عجز نیروهای امنیتی افغانستان، روایت‌گر بیهوده بودن دو دهه هزینه‌های آمریکا و متحدانش در این کشور است.

در ادامه این یادداشت آمده است، مقامات آمریکایی همچنان بر تعهد خود به افغان‌ها تأکید دارند و می‌گویند مصمم به جلوگیری از احیای القاعده در این کشور هستند، اما تصرفات طالبان و تصمیم روز پنجشنبه وزارت امور خارجه آمریکا برای خارج کردن کارکنانش تحت محافظت نیروهای نظامی، تعهدات ذکر شده از سوی آمریکایی‌ها را زیر سوال برده است.

 «کلیف مِی» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این‌باره گفت: «از دید دشمنان ما، این اقدام بدین معنا است که ایالات متحده قابل شکست دادن است. در واقع اگر طالبان می‌توانند آن را شکست دهند، واقعاً چه کسی نمی‌تواند؟ از دید یک دشمن ما بی دفاعیم و از دید یک متحد، مایه عبرت هستیم».

هیل در ادامه نوشت، کارشناسان معتقدند که سقوط دولت افغانستان پس از خروج آمریکا می‌تواند عواقبی جدی در زمینه تضعیف اعتبار آمریکا در عرصه جهانی را به‌دنبال داشته باشد.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده ظرف ۷۲ ساعت آینده، به طور کامل تمامی کارکنان خود را از سفارتخانه‌اش در کابل خارج خواهد کرد.

آمریکا پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده خود درحالی از افغانستان عقب نشینی می کند که این لشکرکشی ثمره ای جزء گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز در خصوص عملکرد آمریکا در افغانستان

کلیدواژه