واکنش مقامات روسیه به تحولات اخیر افغانستان
(last modified 1400-05-25T04:17:49+00:00 )
اسد 25, 1400 08:47 Asia/Kabul
  • واکنش مقامات روسیه به تحولات اخیر افغانستان
    واکنش مقامات روسیه به تحولات اخیر افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد که جهان با وحشت نظاره‌گر نتیجه اقدامات آمریکا در افغانستان است.

به گزارش رادیو دری ، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «حیرت آور است اما حقیقت دارد. درگیری بین دو نیرو در افغانستان وجود دارد که نتیجه روند فکری ایالات متحده است. جهان با ترس و وحشت نتیجه یک تجربه تاریخی واشنگتن را دنبال می‌کند».

تحولات اخیر در افغانستان و پیش‌روی طالبان در اکثر شهرهای مهم این کشور از جمله «کابل» پایتخت افغانستان موجی از واکنش‌ها را در جامعه بین‌الملل به همراه داشته است.

«ضمیر کابلوف» رئیس اداره دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه درباره برگزاری نشست فوری شورای امنیت ملل درباره وضعیت افغانستان گفت: «ما در خصوص این موضوع در حال همکاری هستیم. همکاران ما از نزدیک روی این موضوع کار می‌کنند».

کابلوف با این حال تصریح کرد، نشست شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر و در این مرحله تغییری در اوضاع افغانستان ایجاد نمی‌کند و زودتر از این‌ها می‌بایست خواستار مهار بحران فعلی افغانستان می‌شد.

«ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل  طی مصاحبه‌ای خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در افغانستان می‌دانند و در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کرده است، در پی فشارهای خارجی تهدید کرد که در صورتیکه وضعیت فعلی افغانستان ادامه داشته باشد، پنج هزار نظامی آمریکایی را وارد افغانستان می‌کند.

انتقاد روسیه از تلاش آمریکا برای حضور نظامی در آسیای مرکزی پس از ترک اففانستان

کلیدواژه