اسد 28, 1400 11:22 Asia/Kabul
  • واکنش و تحلیل کشورهای آسیایی به تحولات افغانستان
    واکنش و تحلیل کشورهای آسیایی به تحولات افغانستان

تحولات سریع و زنجیره‌ای افغانستان بسیاری از تحلیل گران در کشورهای مختلف جهان را غافل گیر کرد. کشورهای آسیایی به نوبه خود به این تحولات واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش رادیو دری ، به دنبال خروج «اشرف غنی»، رییس جمهوری افغانستان از این کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، خلاء قدرت در کابل سبب بروز هرج و مرج در این کشور شده است.  

با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، وزارت امور خارجه سریلانکا در بیانیه ای از تلاشهای مستمر این کشور برای تخلیه اتباع خود از افغانستان خبر داده است.  

کمیته روابط بین الملل در پارلمان نپال از دولت این کشور خواست که از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای نجات فوری و ایمن همه نپالیها در افغانستان استفاده کند. پارلمان نپال همچنین اعلام کرد در حالی که گروه طالبان اداره امور افغانستان را برعهده گیرند ، امنیت شهروندان نپالی ممکن است  به مخاطره بیفتد .

وزارت خارجه هند هم  در بیانیه ای  اعلام کرد دهلی نو  تمام اقدامات لازم برای اطمینان از امنیت شهروندان هندی و منافع خود در افغانستان انجام خواهد داد. و  پس از بازگشایی پروازها در کابل، ما افرادی که مایل هستند  از آن کشور خارج می کنیم.در همین حال تی س تریموتی نماینده دائم هند در سازمان ملل از وضعیت کنونی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: مردم افغانستان در شرایط ترس دائمی زندگی میکنند.  .

روزنامه "هندوستان تایمز" در گزارش خود  نوشت: تغییرات در افغانستان امنیت هند را تهدید خواهد کرد. به گفته این نشریه هندی، در چند هفته اخیر طالبان نشان داد که به تعهدات خود در مذاکرات پایبند نیست. این گروه نشان داده که تفکرات افراطی خود را رها نکرده است و میتواند با آموزش دادن نیرو، آنها را به خاک هند اعزام کند. به گفته این نشریه، هند همچنین نباید هیچ حکومتی که به زور تشکیل شده است  به رسمیت بشناسد.

 وزارت امور خارجه بنگلادش در بیانیه ای اعلام کرد  مردم افغانستان باید قادر باشند تا آینده خود را تعیین کنند .

به دنبال افزایش ناآرامیها در افغانستان؛ «جاسیندا آردن» نخست وزیر نیوزیلند، در کنفرانس مطبوعاتی در ولینگتون خواستار خروج اتباع این کشور از افغانستان شده است.  

در همین حال نشریه "آیلند" سریلانکا در تحلیلی نوشت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نمیتواند از عواقب سقوط دولت در افغانستان فرار کند. اوضاع در افغانستان شهرت بایدن را در زمینه سیاست خارجی به خطر میاندازد.

اوضاع امروز نابسامان  افغانستان  که درتاریخ این کشور  بی سابقه است ، ناامنی ، بی ثباتی ، ترس و وحشت مردم  ، فرار آنها ،هرج و مرج و خلا قدرت ،  نتیجه بیست سال حضور نظامی ناکام امریکا در افغانستان است که به  بهانه تامین امنیت ، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر  به این کشور یورش بردند و حال باید اشغالگران جوابگوی مردم  افغانستان ، امریکا و کشورهای منطقه باشند وتاریخ نشان داده که اعتماد کردن به این کشور جاه طلب  و زورگو باعث بدبختی ملت ها و دولت ها می شود . 

سردرگمی کشورهای غربی در برابر قدرت گرفتن طالبان در افغانستان

کلیدواژه