اسد 25, 1400 18:42 Asia/Kabul
  • رییسی: ایران برای برقراری ثبات در افغانستان تلاش می‌کند
    رییسی: ایران برای برقراری ثبات در افغانستان تلاش می‌کند

رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است تلاش خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و گو با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه این کشور، امنیت، ثبات و رفاه را حق مردم افغانستان دانست و تاکید کرد: ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است تلاش می کند و به‌عنوان کشور همسایه و برادر، همه گروه‌ها را  برای دستیابی به توافق ملی فرامی خواند.

رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: تهران بر این باور است که حاکمیت اراده مردم مظلوم افغانستان، همواره امنیت ساز و ثبات آفرین بوده است و ایران با رصد هوشیارانه تحولات در این کشور، به مناسبات همسایگی با افغانستان پایبند است.

رییسی اضافه کرد: شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل شود.

روز یکشنبه محمد اشرف غنی رییس جمهوری فراری افغانستان پس از خارج شدن از این کشور در پیامی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: برای جلوگیری از تخریب و فاجعه بزرگ انسانی و خونریزی، افغانستان را ترک کرده است. 

طالبان نیز کاخ ریاست جمهوری افغانستان را در شهر کابل تصرف کرده و بر برقراری امنیت این شهر و دیگر مناطق افغانستان تاکید کرده است.

 ظریف : ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد

 

 

کلیدواژه