اسد 26, 1400 14:55 Asia/Kabul
  • آلمان پشت همکاران افغانستانی خود را خالی کرد

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در پاسخ به انتقادات از خارج نکردن همکاران افغانستانی ارتش آلمان از این کشور بعد از تسلط طالبان اعلام کرد که برلین کسی را برای همکاری مجبور نکرده بود.

 به گزارش رادیو دری ،به دلیل آشوب و هرج و مرج در فرودگاه پایتخت افغانستان، اولین هواپیمای نظامی اعزامی آلمان به کابل از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، تنها توانست هفت آلمانی را از این کشور خارج کند.

آلمان که پس از آمریکا بیشترین تعداد نیروی نظامی را در افغانستان در اختیار داشت، می‌خواهد با پرواز هوایی هزاران شهروند دو تابعیتی آلمانی-افغان و همچنین فعالان حقوق بشر، وکلا و افرادی را که با نیروهای خارجی همکاری می‌کردند، از این کشور منتقل کند.

«آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد، روز دوشنبه یک فروند هواپیمای ترابری نظامی «اِی ۴۰۰ اِم»(A400M) که هدفش خارج کردن ایمن نظامیان آلمانی از افغانستان بود، با یک فرود فوق العاده خطرناک در فرودگاه کابل به زمین نشست.

آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر وزیر دفاع آلمان ابراز امیدواری کرد، فرودگاه کابل برای چند روز دیگر همچنان باز بماند تا امکان تخلیه هر چه بیشتر افراد از افغانستان وجود داشته باشد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

آمریکا و متحدانش در مدت بیست سال حضور نظامی شکست خورده خود در افغانستان در سرکوب طالبان ناتوان بوده و ثمره ای جزء گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته اند.

امتناع نخست وزیر استرالیا از کمک به افغان های همکار با ارتش این کشور

کلیدواژه