اسد 28, 1400 08:24 Asia/Kabul
  • بایدن: راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نبود
    بایدن: راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نبود

رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه راهی برای خروج از افغانستان بدون وقوع آشوب در این کشور وجود نداشت، گفت توافق دولت قبل واشنگتن با طالبان بود که مانع حملات آنها به نظامیان آمریکایی شد.

به گزارش رادیو دری ،«جو بایدن» در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» مدعی شد: «وقتی تصاویر افغانستان را دیدم، متوجه ضرورت اقدام سریع و کنترل اوضاع و فرودگاه شدم و این همان چیزی است که ما انجام دادیم».

بایدن با اذعان به مفید بودن توافق دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با گروه طالبان، گفت: «طالبان با ما همکاری می‌کنند و به آمریکایی‌ها اجازه خروج می‌دهند، ولی ما در خارج کردن  افغان‌هایی که به ما کمک کرده‌اند مشکل داریم».

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهارکرد: واشنگتن انتظار نداشت ارتش افغانستان در عرض فقط ۱۱ روز در برابر پیشروی طالبان تسلیم شود.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «دیپلمات‌های آمریکایی مجبور شدند به دشمنانمان التماس کنند تا به سفارت ما در کابل حمله نکنند. پیکارجویان طالبان، شمار زیادی از خودروهای نظامی، توپخانه‌ها، هواپیماها، بالگردها و پهپادهای آمریکا را در اختیار گرفته‌اند.»

مایک پنس در ادامه از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به عنوان «تحقیری در سیاست خارجی» یاد کرد.

پس از توافق فوریه 2020 و امضای «توافقنامه صلح» میان آمریکا و طالبان، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدانش از افغانستان آغاز شد.گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

نارضایتی آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در قبال تحولات افغانستان

کلیدواژه