اسد 28, 1400 17:53 Asia/Kabul
  • بیانیه طالبان در سالروز استقلال؛ افغانستان در آستانه استقلال از اشغال آمریکاست
    بیانیه طالبان در سالروز استقلال؛ افغانستان در آستانه استقلال از اشغال آمریکاست

گروه طالبان در بیانیه ای به مناسبت صد و دومین سالروز رهایی افغانستان از استعمار انگلیس اعلام کرد: در چنین روزهایی افغان‌ها بسیار مفتخر هستند که کشورشان در آستانه استقلال از اشغال آمریکا قرار دارد.

به گزارش رادیو دری؛  همزمان با بیست و هشتم ماه اسد صد و دومین سالروز رهایی افغانستان از استعمار انگلیس، طالبان در بیانیه ای اظهار کرده است:. افغان‌ها بسیار مفتخر هستند که کشورشان امروز در آستانه استقلال از اشغال آمریکا قرار دارد و این نعمتی الهی است که همه افغان‌ها باید بابت آن سپاسگزار باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است:  شکست امپراتوری بریتانیا به دست ملت مجاهد افغان تغییر بزرگ قرن دانسته شد و اقوام زیادی در جهان از برکت همین تغییر از فتنه استعمار نجات یافتند.

طالبان یادآور شده اند: پس از سرنگونی امپراتوری بریتانیایی به دست افغان‌ها  استعمار شوروی به حریم افغانستان تجاوز کرد، اما افغان‌ها به آن‌ها هم از سنگر جهاد و مبارزه چنان درس عبرتی دادند  که نام اتحاد بزرگ شوروی از نقشه جهان محو شد و همه کشورهای زیردست آن آزاد شدند.

این بیانیه می افزاید: این نصرت خداوندی است که افغان‌ها سه امپراتوری‌ مستبد جهان را در سه قرن یکی پس از دیگری شکست دادند و از خاک خود راندند.

در این بیانیه تاکید شده است: ما باید هم سو با منافع نظام اسلامی در کشورمان و به منظور بازسازی و رفاه ملت با وحدت و صداقت کار کنیم.

این اولین سند رسمی در نوع خود از سوی طالبان است که به مناسبت این رویداد ملی پس از به دست گرفتن کنترل افغانستان منتشر می‌شود.

پس از آنکه دولت بایدن پایان ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان را اعلام کرد و خروج نیروهایش را به جریان انداخت، طالبان حملاتش را علیه نیروهای دولتی افغانستان شدت بخشید و یکشنبه گذشته  شبه‌نظامیان طالبان بدون مواجهه با مقاومت خاصی وارد کابل شده و کنترل کامل پایتخت افغانستان را در چند ساعت به دست گرفتند.

سخنگوی طالبان: دو هدف عمده این گروه در افغانستان، استقلال و برقراری نظام اسلامی و مردمی است

 بایدن: راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نبود

کلیدواژه