اسد 28, 1400 19:08 Asia/Kabul
  • رییس شورای علمای شیعه افغانستان: طالبان به دنبال دولت فراگیر نیست
    رییس شورای علمای شیعه افغانستان: طالبان به دنبال دولت فراگیر نیست

رییس شورای علمای شیعه افغانستان منظور طالبان از دولت فراگیر را  همان «امارت اسلامی» دانست .

به گزارش رادیو دری؛ شیخ موسی رضایی گفت: دو نظریه درباره نوع نظامی که قرار است در افغانستان تشکیل شود وجود دارد: یکی تشکیل دولت فراگیر اسلامی آن طور که طالبان یاد کرده اند و دیگری امارت اسلامی .

وی تاکید کرد: در میان طالبان روی این دو نظریه اختلاف پیش آمده است و بخشی از طالبان به دنبال امارت اسلامی هستند.

 رضایی  افزود: طالبان دو دسته شده و در مورد نوع  نظام سیاسی  آینده افغانستان با پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور(آی ای آی) دچار مشکل شده‌اند. 

وی اضافه کرد: براساس شواهد و قراین موجود تصور نمی شود طالبان به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر باشند و «به دنبال امارت اسلامی هستند.»

رییس شورای علمای شیعه افغانستان گفت: طالبان با این اقدام به دنبال فریب افکار عمومی هستند و تلاش می کنند نشان دهند در بدنه امارت اسلامی از همه اقوام حضور دارد و این حکومت یک حکومت فراگیر است.

رضایی گفت: روز گذشته قرار بود شورای هماهنگی متشکل از حامد کرزی، عبدالله عبدالله  و گلبدین حکمتیار به همراه هیاتی از طالبان  به دوحه قطر بروند و در خصوص  تشکیل دولت فراگیر مذاکره کنند اما این سفر به دلایلی به تاخیر افتاد و تشکیل دولت فراگیر با هاله ای از ابهام روبرو شد. 

وی تاکید کرد: افغانستان کشوری چند قومیتی است و نگاهی به گذشته نشان می دهد حکومت های تک قومی و انحصار طلب عملکرد موفقی نداشته و در نهایت با ناکامی روبرو شده اند.


 پیش بینی روزنامه آمریکایی از رهبر آینده افغانستان

کلیدواژه