اسد 30, 1400 09:24 Asia/Kabul
  • نشریه آمریکایی: جو بایدن از افغانستان فرار می‌کند
    نشریه آمریکایی: جو بایدن از افغانستان فرار می‌کند

یک نشریه آمریکایی با پرداختن به مساله خروج آمریکا از افغانستان، عبارت "جو بایدن از افغانستان فرار می‌کند" را به عنوان تیتر اول خود برگزیده و بر خود فریبی و توهم آمریکا در افغانستان تاکید کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ نشریه آمریکایی "واشنگتن اگزمینر" (Washington Examiner) در گزارشی نوشت:«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا که با اعلام ۳۱ اوت ( نهم سنبله)  به عنوان پایان حضور نظامیان کشورش در آستانه بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، تسلط طالبان را بر افغانستان حتمی نمی‌دانست، گمان نمی‌کرد کابل ۱۵ اوت ( 24 اسد) « سایگونی» دیگری برای کشورش شود و دولت او را با چالش جدی مواجه کند.  

 

طالبان بسیار سریع تر از آنچه مقامات آمریکایی تصور می‌کردند بر افغانستان مسلط شد و این تسلط چنان برای واشنگتن سنگین و گران آمد که وقتی خبرنگار سی ان ان آن را سایگونی دیگری برای آمریکا دانست، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور مقایسه افغانستان با ویتنام را رد کرد اما واقعیت این بود که افغانستان حتی از ویتنام برای واشنگتن بدتر شده است.  

سقوط سایگون پایتخت ویتنام جنوبی به دست ارتش خلق ویتنام و جهبه آزادی ملی در 30 آوریل 1975  نشانه شکست آمریکا و جبهه ویتنام جنوبی٬ پایان جنگ ویتنام و آغاز دوره رسمی کمونیست شدن ویتنام بود.

آمریکا پس از 20 سال اشغال نظامی افغانستان درحالی نیروهای خود را از کشور خارج می‌ کند که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان در مقایسه با 20 سال قبل بدتر شده است.

بسیاری از مقام ها و شخصیت های افغان معتقدند که حضور نظامی 20 ساله نیروهای آمریکایی جز میلیاردها دلار خسارت و کشته شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی و اعضای ناتو و همچنین جان باختن هزاران شهروند افغانستان دستاوردی نداشته است.

اکنون خروج شتابزده و غیرمسوولانه بایدن از افغانستان، نه تنها دولت او را شوکه، بلکه دنیا را با یک تراژدی مواجه  کرده است.  

انتقاد وزیر امور خارجه اسبق آمریکا از اقدامات بایدن در قبال افغانستان

 افشای هشدار سیا به بایدن درباره بحران در افغانستان

 

کلیدواژه