اسد 31, 1400 10:04 Asia/Kabul
  • ّّبورل: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به سرعت میسر نیست
    ّّبورل: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به سرعت میسر نیست

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خروج نیروهای کشورهای خارجی از افغانستان را تا پایان ماه اوت (نهم سنبله) ناممکن خواند.

به گزارش رادیو دری، «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: خارج کردن نیرو‌های کشور‌های مختلف از افغانستان تا 10 روز دیگر غیرممکن است.

بورل در بخشی دیگر از سخنان خود از آمریکا به دلیل سختگیری زیاد در فرودگاه کابل برای خروج نیروهایشان و ممانعت از خروج برخی شهروندان افغانستان برای پناه آوردن به اروپا انتقاد کرد.

 

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به اینکه از 400 مقام اروپایی تنها 150 نفر تاکنون توانسته اند از افغانستان خارج شوند افزود: هواپیما‌ها پرواز می‌کنند در حالی که مردم همچنان در فرودگاه هستند.

این مقام ارشد پیشتر با اشاره به تحولات کنونی در افغانستان  مدعی شده بود: نباید اجازه دهیم که روسیه و چین کنترل اوضاع  را در افغانستان به دست گیرند.

پس از توافق فوریه 2020 و امضای «توافقنامه صلح» میان آمریکا و طالبان، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شد. 

در ادامه تحولات و پیشروی‌های روز‌های اخیر نیرو‌های طالبان در افغانستان، این گروه توانست شامگاه یکشنبه گذشته بدون درگیری مسلحانه وارد کابل شود و کنترل دفاتر دولتی تخلیه شده از سوی نیرو‌های افغان را به دست گیرد.

خروج 18 هزار نفر از افغانستان از طریق فرودگاه کابل

بورل: طالبان ممکن است بر اساس نظام امارت حکومت کند

 

کلیدواژه