اسد 31, 1400 13:08 Asia/Kabul
  • آمادگی احمد مسعود برای صلح با طالبان و تشکیل دولت فراگیر
    آمادگی احمد مسعود برای صلح با طالبان و تشکیل دولت فراگیر

احمد مسعود تشکیل دولت فراگیر را تنها شرط خود برای صلح با طالبان اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری؛ احمد مسعود تنها پسر «احمدشاه مسعود» قهرمان ملی و چهره نمادین مقاومت افغانستان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرده که آماده است در صورت ایجاد شرایط برقراری صلح و امنیت در کشورش، از خون پدرش که دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی ترور شد، گذشت کند.

مسعود که این روزها در ولایت پنجشیر رهبری مقاومت علیه طالبان را بر عهده دارد افزود: ما آماده گفت و گو با طالبان هستیم و با این گروه ارتباط داریم. حتی پدرم نیز  در سال ۱۹۹۶ برای صحبت با رهبران جنبش طالبان بدون سلاح و محافظت به خارج از کابل رفت و به آنها گفت که ما نیز در پی اسلام و صلح هستیم، بنا براین اجازه دهید با یکدیگر کار کنیم.

وی اضافه کرد: با این وجود، جنبش طالبان می خواهد همه چیز را با سلاح تحمیل کند و این همان چیزی است که ما قبول نخواهیم کرد؛ اگر آنها خواهان صلح باشند و با ما همکاری کردند، ما همه افغان هستیم و معتقدیم باید به صلح فرصت داده شود حتی اگر این صلح با طالبان باشد.

پسر احمد شاه مسعود تاکید کرد: آن چه قابل قبول نیست  تشکیل یک دولت افغان افراط گرا است که می تواند تهدید خطرناکی نه تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه و همه جهان به شمار آید.

مسعود ضمن تاکید بر اهمیت تمرکززدایی در افغانستان اضافه کرد: ما نسبت به دستیابی به راه برون رفت و پایان هر گونه جنگ و درگیری امیدواریم؛ آنها می گویند مخالف تروریسم بین‌المللی هستند با این حال باید این را به صورت عملی ببینیم و امیدواریم که آنها در واقع چنین چیزی را بخواهند.

وی اظهار کرد: ما خواهان جنگ نیستیم با این وجود اگر طالبان با سلاح وارد پنجشیر شوند آماده جنگ هستیم .

ولایت پنجشیر این روزها کانون مقاومت علیه طالبان به شمار می رود و تنها ولایت این کشور است که به کنترل طالبان درنیامده است.

احمد مسعود: برای مبارزه با طالبان به کمک نیاز داریم

 

کلیدواژه