اسد 31, 1400 14:11 Asia/Kabul
  • نیویورک تایمز: هزاران نفر از جنگ شکست خورده آمریکا گریختند
    نیویورک تایمز: هزاران نفر از جنگ شکست خورده آمریکا گریختند

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اوضاع افغانستان بعد از تسلط نیروهای طالبان بر این کشور نوشت: با گذشت ۵۰ سال از جنگ ویتنام، بار دیگر هزاران نفر از یک جنگ شکست خورده آمریکا از خانه و کاشانه خود متواری شدند.

به گزارش رادیو دری ،روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا بعد از جنگ ویتنام به بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور اجازه ورود به آمریکا را داد. تحلیلگران می گویند شانس کمتری وجود دارد که آمریکا بتوانند تلاش های گسترده خود برای اسکان پناهندگان را بار دیگر تکرار کند.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: اوضاع بحرانی در افغانستان منجر به درخواست فوری برای اسکان افغان هایی شده که تلاش می کنند قبل از سرکوبگری طالبان کشورشان را ترک کنند. این افراد را در وهله نخست مترجمان نیروهای آمریکایی و افرادی تشکیل می دهند که به دلیل همکاری با ارتش آمریکا با احتمال قصاص مواجه هستند.

از سوی دیگر با توجه به شمار بالای پناهندگانی که در نتیجه خشونت و فقر در آمریکای مرکزی و دیگر کشورها از مرز مکزیک وارد خاک ایالات متحده شده اند برخی از نیروهای محافظه کار در این کشور خواستار سیاست سختیگرانه تری در قبال سیل عظیم پناهندگان افغان هستند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت، واشنگتن امیدوار است بین ۵۰ تا ۶۵ هزار نفر از متحدان افغان از جمله خانواده های آنها را تخلیه کند و کمک مازاد ۵۰۰ میلیون دلاری را برای کمک فوری به پناهندگان تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از این افراد برای رسیدگی به وضعیت پناهندگی شان به کشورهای دیگر ارجاع می شوند و هنوز معلوم نیست در نهایت چه تعداد در آمریکا پذیرش می شوند.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز در خصوص عملکرد آمریکا در افغانستان

کلیدواژه