سنبله 01, 1400 08:22 Asia/Kabul
  • لاوروف: طالبان درباره گفت‌وگوهای صلح پایبند هستند
    لاوروف: طالبان درباره گفت‌وگوهای صلح پایبند هستند

وزیر امورخارجه روسیه گفت؛ نمایندگان گروه طالبان در زمان حاضر به اظهارات خود درباره عفو عمومی، پایان اقدامات نظامی و آمادگی برای گفت‌وگوهای بین افغانستانی پایبند هستند.

به گزارش رادیو دری ،سرگئی لاوروف روز یکشنبه در نشست مقامات و نامزدهای انتخاباتی حزب حاکم روسیه واحد گفت: در زمان حاضر، گروه طالبان اقداماتی را برای پایان اعمال نظامی، عفو همه افراد درگیر این رویارویی مسلحانه و گفت‌وگوهای ملی برای تشکیل سازمان های دولتی بکار می گیرند و به بیانات خود پایبند هستند.

وزیر امورخارجه روسیه افزود: در همین راستا از روز شنبه طالبان گفتگوهای تلفنی خود را  با حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و با نمایندگان مقاومت در دره پنجشیر در شمال افغانستان را آغاز کرده اند.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، این مساله برای روسیه از نقطه نظر امنیت شرکای آن در منطقه آسیای مرکزی اهمیت فراوان دارد.

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل روز دوشنبه  نیز گفت، گروه طالبان از روسیه خواستار کمک برای برقراری گفت و گوهای سیاسی و توافق با مخالفان این گروه در منطقه پنجشیر شده است.

 آمریکا پس از 20 سال اشغال نظامی افغانستان درحالی نیروهای خود را از کشور خارج می‌ کند که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان در مقایسه با 20 سال قبل بدتر شده است.نیروهای طالبان روز یکشنبه 15 اوت وارد کابل شدند و بدنبال آن «محمد اشرف‌ غنی» رئیس جمهوری افغانستان از این کشور فرار کرد.پس از ورود گروه طالبان به کابل، هزاران نفر به سمت فرودگاه بین المللی پایتخت افغانستان هجوم آوردند تا از این کشور خارج شوند.

لاوروف: روسیه خواهان آغاز گفت و گوهای ملی در افغانستان است

کلیدواژه