سنبله 01, 1400 08:38 Asia/Kabul
  • آستین: هیچکس فکر نمی کرد که افغانستان در ۱۱ روز سقوط کند
    آستین: هیچکس فکر نمی کرد که افغانستان در ۱۱ روز سقوط کند

وزیر دفاع آمریکا با اعتراف به نداشتن اشراف اطلاعاتی و عملیاتی در افغانستان بعد از ۲۰ سال حضور اشغال گرانه در این کشور گفت: هیچکس فکر نمی کرد که افغانستان در طول ۱۱ روز سقوط کند.

به گزارش رادیو دری ،لوید آستین وزیر دفاع آمریکا بعد از یک هفته از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: پیش بینی دقیق بسیار دشوار بود، همه اینها در بازه ای حدود ۱۱ روز رخ داد. هیچ کس پیش بینی نکرد که دولت افغانستان در این مدت سقوط خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود: ارزیابی هایی که من قبل از تصرف گروه طابان خوانده بودم تخمین زده شده بود که سقوط اففانستان یک الی دو سال و یا حداقل چندین ماه طول خواهد کشید.

در همین حال، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس اذعان کرد که واشنگتن در زمینه عملیات خروج نظامیان و اتباع آمریکایی از فرودگاه کابل، با طالبان در تماس است.

از سوی دیگر، نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه سی بی اس با انتقاد شدید از نحوه خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت، باورکردنی نیست که طالبان شهروندان آمریکایی را به گروگان گرفته اند.هیلی با حمایت از سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: در چهار سال دوره ترامپ، افغانستان امن بود.

هیلی در حالی مدعی ایمن بودن افغانستان در زمان ریاست جمهوری ترامپ است که تنها در چهار سال دولت وی بیش از ۲۰ نظامی آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شدند.در مجموع باید گفت، از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱  به افغانستان، بیش از ۲۴۰۰ نظامی آمریکایی کشته شده اند.

هشدار مقام‎ های نظامی آمریکا به بایدن درباره خروج کامل از افغانستان

 

کلیدواژه