سنبله 01, 1400 14:08 Asia/Kabul
  • 
نظامی سابق آمریکا: به مردم افغانستان خیانت کردیم
    نظامی سابق آمریکا: به مردم افغانستان خیانت کردیم

مت زِلِر ژنرال بازنشسته آمریکایی با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت، آمریکا به مردم افغانستان خیانت کرد.

به گزارش رادیو دری ، مت زِلِر ژنرال بازنشسته آمریکایی که در افغانستان نیز حضور داشت، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار کرد: با دیدن تصاویر افغانستان به شدت احساس می کنم در حال خیانت به آن‌ها (مردم افغانستان) هستیم.

ژنرال بازنشسته آمریکایی با بیان اینکه بسیاری از ما تلاش کردیم به رئیس جمهور و تیمش هشدار دهیم که چنین اتفاقی روی خواهد داد، افزود: هم اکنون در حال وادار کردن مردم افغانستان به جهنم هستیم و این در حالی است که آن ها تلاش می کنند از آنجا فرار کنند.

در شرایطی که انتقادها در آمریکا به عملکرد دولت جو بایدن در قبال افغانستان تشدید شده است، برنی سندرز تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان را «شجاعانه» خواند.

برنی سندرز نماینده ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا در توییتی نوشت: «پس از ۲۰ سال جنگ، ۲۴۴۸ کشته آمریکایی و بیش از یک تریلیون دلار هزینه، بایدن برای کنار زدن اجماع مداخله‌جویانه واشنگتن و پایان دادن به جنگ افغانستان تصمیم شجاعانه‌ای گرفت. اکنون ما باید همه تلاش خود را برای حمایت از تخلیه (اتباع آمریکایی وغیرآمریکایی) و استقبال از پناهندگان انجام دهیم».

گروه طالبان یکشنبه هفته گذشته (15 اوت) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

کلیدواژه