سنبله 01, 1400 18:47 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی پوتین از گسترش افراط‌گرایی در افغانستان
    ابراز نگرانی پوتین از گسترش افراط‌گرایی در افغانستان

رئیس جمهور روسیه در نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان گفت: باید از نفوذ ایدئولوژی افراط‌گرایی از افغانستان به کشور‌های عضو پیمان امنیت جمعی در آسیای مرکزی و روسیه جلوگیری کرد.

به گزارش رادیو دری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: رؤسای پیمان امنیت جمعی، وجود داعش را بسیار خطرناک می‌دانند چراکه این گروه تروریستی به طور قوی در افغانستان حضور دارد.

پوتین با بیان اینکه روسیه قصد ندارد در رویداد‌های افغانستان دخالت کند، افزود: مسکو با دقت مشکل مواد مخدر در افغانستان را زیر نظر دارد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 2002(1380)ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال 2013(1391) تاکنون به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.

چندی پیش نیز پوتین در کنفرانس خبری درباره وعده‌های طالبان مبنی بر اینکه  به دشمنی پایان می‌دهد و به حقوق بشر احترام می‌گذارد، ابراز امیدواری کرد.

طالبان یکشنبه هفته گذشته (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

انتقاد پوتین از پیشنهاد غرب برای اسکان پناهجویان افغان در آسیای مرکزی

کلیدواژه