سنبله 02, 1400 09:55 Asia/Kabul
  • تشدید اختلافات مقام‌های اروپایی بر سر مساله پذیرش پناهندگان افغان
    تشدید اختلافات مقام‌های اروپایی بر سر مساله پذیرش پناهندگان افغان

مساله پذیرش پناهندگان از افغانستان این روزها به موضوعی جنجال برانگیز در اتحادیه اروپا تبدیل شده و اختلاف نظرهای زیادی میان مقام‌های اروپایی بر سر این موضوع بروز کرده است.

 به گزارش رادیو دری، در حالی که کمیسیون اروپایی قصد دارد نه تنها کارکنان محلی بلکه روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان را به امنیت برساند، اسلوونی به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا به شدت مخالف این اقدام بوده و اتریش و مجارستان نیز ازدیدگاه او حمایت می کنند.

"یانژ یانسا" نخست وزیر اسلوونی که کشورش ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اعلام کرد: اتحادیه اروپا هیچ کریدور اروپایی بشردوستانه ای را برای مهاجرت از افغانستان باز نخواهد کرد.

یانسا افزود: ما اجازه نمی دهیم اشتباه  راهبردی سال 2015 تکرار شود.

با این همه بیشتر کشورهای اروپایی و نهادهای این اتحادیه می خواهند از وقوع موج جدید پناهندگان به اروپا به دلیل تحولات افغانستان جلوگیری کنند.

"دیوید ساسولی" رییس پارلمان اروپا روز یکشنبه ضمن مخالفت علنی با موضع اسلوونی، بر لزوم همبستگی در این شرایط تاکید کرد.

پس از توافق فوریه 2020 و امضای «توافقنامه صلح» میان آمریکا و طالبان، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شد. 

در ادامه تحولات و پیشروی‌های روز‌های اخیر نیرو‌های طالبان در افغانستان، این گروه توانست شامگاه یکشنبه  24 اسد بدون درگیری مسلحانه وارد کابل شود و کنترل دفاتر دولتی تخلیه شده از سوی نیرو‌های افغان را به دست گیرد.

اسلوونی: اکثر کشورهای اروپا مخالف پذیرش پناهجویان افغان هستند

انتقاد پوتین از پیشنهاد غرب برای اسکان پناهجویان افغان در آسیای مرکزی

کلیدواژه