سنبله 02, 1400 13:07 Asia/Kabul
  • سهیل شاهین: در دولت فراگیر همه قومیت های افغان مشارکت می کنند
    سهیل شاهین: در دولت فراگیر همه قومیت های افغان مشارکت می کنند

سخنگوی طالبان بر حضور تمام قومیت های افغان در دولت آینده افغانستان تاکید کرد و گفت: ما می خواهیم تمام افغان ها بخشی از دولت اسلامی فراگیر افغانستان باشند.

به گزارش رادیو دری ؛ سهیل شاهین سخنگوی طالبان در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی وی اضافه کرد:  رهبران ما مشغول رایزنی و مشورت با یکدیگر برای ایجاد یک دولت اسلامی فراگیر در افعانستان با حضور سیاستمداران و شخصیت های افغان هستند .

وی افزود: امارت اسلامی افغانستان بر اساس یک قومیت خاص نیست؛ ما قومیت تاجیک را در بدخشان داریم و از آن سو ولایتی مانند فاریاب، سرپل و دیگرولایات شمالی ازبک نشین  و در ولایت های جنوبی پشتون ها هستند و مجموع همه قومیت های افغان امارت اسلامی افغانستان را تشکیل خواهند داد؛ بنابراین تمام قومیت ها می توانند در ساختن افغانستان و همچنین در دولت مشارکت کنند و این حق آنهاست.

 

سخنگوی طالبان همچنین درباره نگرانی ها از وضع حقوق زنان در افغانستان پس از تصرف طالبان گفت:  هزاران مدرسه دخترانه در افغانستان فعال است و دانش آموزان آنها در کلاس های درس حاضر می شوند؛ هیچ مانعی برای مدرسه رفتن وجود ندارد و معلم های زن نیز کار خود را از سر گرفته اند؛ بنابراین هیچ مشکلی در مورد برخورداری زنان از تحصیلات و آموزش و همچنین کار کردن زنان وجود ندارد.

 

شاهین تاکید کرد: ما به زنان حق برخورداری از تمام حقوقشان را داده ایم و هیچ زنی نباید نگران حقوق خود باشد؛ فقط رعایت حجاب اسلامی الزامی و اجباری است، زیرا حجاب بخشی از فرهنگ اسلامی ماست.

او با اشاره به احتمال همکاری طالبان با داعش اظهار کرد: داعش یک نهاد افغان نیست، بلکه پدیده ای خارجی است که در افغانستان حضور دارد و ما  پیش از این آنها را از ولایات شمالی و همچنین ولایت شرقی ننگرهار در کنر بیرون کردیم و حدود 2600 نفر ازاعضای داعش تحویل دولت کابل شدند.

سخنگوی طالبان یادآور شد: در حدود سه سال نبردی که با داعش داشتیم حدود 1200 نفر از مردم افغانستان شهید شدند، اما اکنون هیچ عضو داعشی در افغانستان فعالیت نمی کند و اگر احیانا دوباره داعش پا بگیرد سرکوب خواهد شد، مردم افغانستان داعش را نمی خواهند زیرا داعش مرتکب اقدامات خشونت آمیز علیه آنها شده است.

شاهین با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره تهدید داعش در اطراف فرودگاه کابل اضافه کرد:  هیچ فرد داعشی به صورت آشکارا در هیچ یک ازولایات افغانستان وجود ندارد و ممکن است فقط به طور مخفی فعالیت هایی داشته باشند. البته سازمان اطلاعاتی و نهاد امنیتی ما بر تمام ولایات  و مناطق افغانستان  نظارت دارد.

وی افزود: برخی از اعضای داعش در زندان بوده اند که پس  از آنکه  نیروهای دولتی کابل پست های خود را ترک کردند آنها توانستند از زندان ها خارج شوند و ممکن است مخفیانه فعالیت کنند.

 سخنگوی طالبان همچنین با تاکید بر تمایل این گروه برای عادی سازی روابط با همه کشورهای جهان ادامه داد:  ما می خواهیم دوره اشغال افغانستان را به پایان ببریم و فصل جدیدی را آغاز کنیم که در آن شاهد صلح، بازسازی کشور و همزیستی مسالمت آمیز بین مردم افغانستان و نیز روابط با دیگر کشورها باشیم.

شاهین گفت: در این دوره جدید، آمریکا مسوولیت اخلاقی دارد که در بازسازی افغانستان مشارکت کند  زیرا آمریکایی ها در تخریب این کشور و کشتار مردم آن نقش داشتند؛ بنابراین اکنون باید در برقراری صلح و ایجاد رفاه برای مردم افغانستان کمک کنند؛ اما امارت اسلامی افغانستان به هیچ وجه با رژیم صهیونیستی ارتباط نخواهد داشت.

وی مدعی شد: شرایط در افعانستان روز به روز در حال بهبود است و ما از نظر ایجاد محیطی امن برای مردم در حال پیشرفت هستیم تا بتوانند به کارهای خود بازگردند؛ سال تحصیلی آغاز شده است و دانش‌آموزان  و معلمان به کلاس ها بازگشته اند اما گام های بیشتری باید برداشته شود تا در نهایت شرایط به حالت عادی بازگردد.

 طالبان: مهاجران افغان به وطن بازگردند

طالبان تشکیل دولت را به خروج کامل نیروهای خارجی مشروط کرد

 
 

کلیدواژه