سنبله 03, 1400 15:25 Asia/Kabul
  • صالح: مشروعیت بخشی آمریکا به طالبان به سقوط دولت کابل منجر شد
    صالح: مشروعیت بخشی آمریکا به طالبان به سقوط دولت کابل منجر شد

امرالله صالح معاون اول اشرف‌غنی در مصاحبه‌ای مشروعیت‌بخشی امریکا به طالبان را عامل سقوط دولت خوانده است.

به گزارش رادیو دری، امرالله صالح که خود را رییس جمهوری موقت افغانستان می‌نامد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نیوز۱۸ هند  گفته است: بسیار واضح است که طالبان هرگز تحت فشار نبود، آنها از پاکستان به عنوان پایگاه پشتیبانی خود استفاده کردند و همه پاکستان در خدمت طالبان بود و ایالات متحده هم تلاش کرد تا پاکستان را به همکاری ترغیب کند؛ هرچه آنها پول بیشتری پرداختند، پاکستانی‌ها ترغیب شدند تا خدمات و کمک‌های بیشتری به طالبان ارائه کنند.

معاون اشرف غنی رییس جمهوری فراری افغانستان افزود: مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه قطر همچنین به مشروعیت‌بخشی به طالبان که به تعهداتش پایبند نبوده و کل جامعه بین‌الملل را فریفته است، کمک کرد.

صالح همچنین «فشار مداوم و اخاذی آمریکا از کابل با تهدید به قطع کمک مالی و پایان حضور نظامی در صورت آزاد نشدن زندانیان طالبان  را از دیگر دلایل سقوط دولت اشرف غنی دانست و اضافه کرد: دولت کابل نیز ضعیف و بی خبر از اوضاع بود و این مساله نیز در قدرت گرفتن طالبان نقش داشت.

پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تشدید حملات طالبان در سراسر افغانستان، این گروه توانست 24 اسد وارد کابل شود و دولت اشرف غنی را سرنگون کند.

 

طالبان: اشرف غنی و امرالله صالح مورد عفو قرار گرفتند

امرالله صالح : تسلیم طالبان نمی شوم

کلیدواژه