سنبله 05, 1400 10:20 Asia/Kabul
  • رئیسی: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست
    رئیسی: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست

رئیس جمهوری ایران گفت: بی تردید حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست و کشورهای منطقه باید کمک کنند تا گروههای مختلف در افغانستان یک حکومت فراگیر و مشارکتی تشکیل دهند.

به گزارش رادیو دری،  سید ابراهیم رئیسی عصر روز (پنجشنبه) در دیدار «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان، روابط تهران و اسلام‌آباد را دیرینه، اعتقادی و مبتنی بر رویکرد مردم محور دانست.

 رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد: تقویت روابط دوجانبه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و پاکستان باشد.

رئیسی، خروج آمریکا از افغانستان را نقطه عطفی برای تعامل همه اقوام و گروه‌های افغانستانی در راستای صلح و امنیت و ثبات در افغانستان دانست و گفت: بی تردید حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست و کشورهای منطقه باید کمک کنند تا گروههای مختلف در افغانستان یک حکومت فراگیر و مشارکتی تشکیل دهند.

آیت‌الله رئیسی با رد هرگونه رویکرد مبتنی بر قیم مآبی در قبال افغانستان گفت: قیم مآبی در قبال افغانستان، الگوی شکست خورده امریکاست و ظرفیت ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان را ندارد.

ایشان تاکید کردند "نقش سایر کشورها از جمله همسایگان نیز صرفا باید تسهیل کننده استقرار حکومت فراگیر و مشارکتی با حضور همه اقوام و گروه های افغانستانی باشد.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان همکاری‌های منطقه‌ای بدون دخالت بیگانگان است، گفت: حضور آمریکا و بیگانگان در منطقه نه تنها امنیت ساز نیست بلکه خودشان مشکل‌زا هستند و کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان با همکاری یکدیگر می‌توانند زمینه تعامل اقوام و گروههای فعال در افغانستان را برای ایجاد امنیت و آرامش در این کشور فراهم کنند تا آنها بتوانند سرنوشت خودشان را رقم بزنند.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار روابط ایران و پاکستان را تاریخی و عمیق دانست و با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی، اظهارداشت: پاکستان بدنبال تعمیق و تحکیم روابط دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و منطقه ای است و مصمم هستیم سطح مناسبات خود را بیش از پیش ارتقاء دهیم.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه اهمیت همکاری و هماهنگی تهران و اسلام آباد را برای استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرین بزرگی در تحولات منطقه ای است لذا معتقدیم با همکاری یکدیگر می توانیم در ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه بویژه افغانستان همکاری های مثبت و مفیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم ایران عزت خودشان را در برابر تحریم ها حفظ کرده اند، اظهارداشت: روابط مردم پاکستان و ایران کلیشه ای و رسمی نیست بلکه قلبی است و بی صبرانه منتظر استقبال گرم از رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاکستان هستیم.

 

کلیدواژه