سنبله 07, 1400 08:04 Asia/Kabul
  • شمارش معکوس برای تکمیل روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان
    شمارش معکوس برای تکمیل روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان

آمریکا و هم‌پیمانانش در حالی به سرعت مشغول خارج کردن نظامیان خود از افغانستان هستند که 31 اوت (نهم سنبله) آخرین مهلت برای تکمیل خروج افراد از فرودگاه کابل تعیین شده و وخامت اوضاع امنیتی نیز در این فرودگاه همچنان بی ثبات گزارش شده است.

به گزارش رادیو دری، برخی گزارش ها حاکی از آن است که ‌کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کردند که عملیات تخلیه اتباع خودشان از فرودگاه کابل را تا پایان روز شنبه به پایان می‌رسانند و دیگر پروازی در این زمینه نخواهند داشت.

ارتش آمریکا نیز به خارج کردن تمامی نظامیان خود از فرودگاه کابل تا ۹ سنبله ادامه خواهد داد .

 

کاخ سفید اعلام کرده است ۵۱۰۰ شهروند آمریکایی از 23 اسد از افغانستان خارج شده اند و  حدود ۱۵۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان همچنان حضور دارند و دولت واشنگتن تلاش می کند که آنها  را به فرودگاه کابل برساند.

"وین ایر" یک فرمانده ارشد نظامی کانادا هم اعلام کرد: نیروهای این کشور  پنجشنبه به اقداماتشان برای تخلیه شهروندان این کشور و شهروندان افغان پایان دادند.

انگلیس هم تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تبعه خود و شهروند افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است. 

آلمان نیز که روند خروج نیروها و شهروندانش را از افغانستان پنجشنبه به پایان رساند، حدود ۵۳۴۷ نفر از جمله بیش از ۴۱۰۰ شهروند افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است و  حدود ۳۰۰ شهروند آلمانی همچنان در افغانستان به سر می برند.

 

وزارت دفاع فرانسه هم اعلام کرده که تا روز پنجشنبه عصر  بیش از ۱۰۰ تبعه فرانسوی و بیش از ۲۵۰۰ شهروند افغان پس از خروج از فرودگاه کابل وارد خاک فرانسه شدند.

ایتالیا هم اعلام کرده که  ۴۸۳۲ شهروند افغان را از افغانستان خارج کرده است .

وزیرخارجه سوئد نیز گفته است که ماموریت خارج کردن ۱۱۰۰نظامی  این کشور از افغانستان پایان یافته است. 

نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که این کشور نیز عملیات تخلیه را از فرودگاه کابل به پایان رسانده است. .

لهستان هم حدود ۹۰۰ نفر از جمله ۳۰۰ زن و ۳۰۰ کودک  و ترکیه دست کم ۱۴۰۰ نفر را از جمله هزار شهروند خود را  از افغانستان خارج کرده است.

اسپانیا نیز حدود ۱۸۹۸ شهروند افغان را که برای کشورهای غربی کار می کردند خارج کرده است.

هند حدود ۵۶۵ نفر را از افغانستان خارج کرده که بیشتر آنها کارکنان سفارت خانه  و شهروندان این کشور بوده اند. دولت دهلی همچنین شماری از شهروندان افغان را نیز به خارج از افغانستان منتقل کرده است.

 سرگردانی 13 هزار نفر در فرودگاه کابل

کلیدواژه