سنبله 07, 1400 11:32 Asia/Kabul
  • کابلوف درباره احتمال حضور تروریست ها در میان پناهجویان افغان هشدار داد
    کابلوف درباره احتمال حضور تروریست ها در میان پناهجویان افغان هشدار داد

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان درباره احتمال حضور تروریستها در میان پناهجویان خارج شده از شهر کابل وجود داشته باشند.

به گزارش رادیو دری، ضمیر کابلوف در عین حال تاکید کرد که بیشتر پناهجوها غیرنظامیانی هستند که به طالبان اعتماد ندارند.

کابلوف با بیان اینکه طالبان برای تحمیل ایدئولوژی‌اش به کشورهای همسایه افغانستان تلاش نخواهد کرد اضافه کرد: طالبان نه فقط در حرف بلکه در عمل به عنوان یک جنبش ملی و سیاسی-نظامی هر چند مذهبی مطرح است و قرار نیست تهدیدی برای همسایگانش باشد.

کابلوف با بیان اینکه طالبان برای تشکیل یک دولت جدید وارد مذاکرات داخلی جدی شده است اضافه کرد: هنوز برای گرفتن نتایج نهایی خیلی زود است اما علامت های دلگرم کننده ای نظیر فرآیند تشکیل یک رهبری موقت یا دست کم اعلام ترکیب آن وجود دارد و این همه حاکی از آن است که رهبری جنبش طالبان در حال اجرای یک فرآیند فکری جدی است و آنها می خواهند یک رهبری جدید را که شامل نمایندگان دیگر نیروهای قومی-سیاسی خواهد شد شکل دهند.

به گفته این دیپلمات روس، اگر همه چیز طبق این برنامه  پیش برود، این شانس وجود دارد که افغانستان با حمایت جامعه بین‌المللی شاهد بازیابی نظم باشد.

کابلوف تاکید کرد: اگر غرب و جامعه بین‌المللی در این وضعیت به طور کلی تصمیم به منزوی کردن طالبان و اعمال فشار بر آنهابگیرد، ممکن است به افراطی شدن این جنبش بیانجامد.

وی اضافه کرد: مسکو روابطش با دولت جدید افغانستان را بر مبنای ارتباطات موجود با طالبان خواهد ساخت.

به گفته این کابلوف، روسیه از آنجا که در هشت سال گذشته با طالبان در ارتباط بوده ، با تغییرات در افغانستان نسبتا راحت است.

روسیه هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است

سفیر روسیه: زندگی در افغانستان به روال عادی جریان دارد

کلیدواژه