سنبله 07, 1400 13:55 Asia/Kabul
  • تاکید جانسون و مرکل بر رویکرد مشترک گروه ۷ در قبال افغانستان
    تاکید جانسون و مرکل بر رویکرد مشترک گروه ۷ در قبال افغانستان

نخست‌وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان ضمن رایزنی در مورد جدیدترین تحولات افغانستان بر لزوم کمک های بین المللی و همچنین اتخاذ یک رویکرد مشترک از سوی گروه هفت در قبال دولت آینده افغانستان توافق کردند.

به گزارش رادیو دری به نقل از رویترز، دفتر بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا طی بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر بریتانیا بر این مساله تاکید دارد که هرگونه به رسمیت شناختن و تعامل با طالبان باید به این شرط باشد که این گروه اجازه مسیر امن برای خروج آنهایی که می خواهند افغانستان را ترک کنند، بدهد و به مسئله حقوق بشر احترام بگذارد.

مرکل همچنین همزمان با مارک روته نخست‌وزیر هلند نیز در مورد تحولات افغانستان گفتکو کرد.

دفتر مرکل نیز در بیانیه ای اعلام کرد: مرکل، بوریس جانسون و مارک روته همگی بر این مساله توافق کردند که سازماندهی خروج اتباع خارجی، پرسنل محلی و شهروندان افغان نیازمند محافظت همچنان یک اولویت اصلی به شمار می رود.

کشورهای غربی با توجه به نزدیک شدن فرجه ۳۱ اوت  برای خروج نیروهای بیگانه از افغانستان و نبود نشانه‌ای از موافقت طالبان با تمدید این مهلت، به تلاش‌هایشان برای تخلیه هزاران نفر از افغانستان شتاب بخشیده‌اند و تاکنون آمریکا و متحدانش بیش از ۷۰ هزار نفر از جمله شهروندان، کارکنان ناتو را در یکی از بزرگ‌ترین عملیات ترابری هوایی از افغانستان خارج کرده‌اند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

تصمیم بایدن و جانسون برای برگزاری نشست مجازی گروه هفت درباره افغانستان

کلیدواژه