سنبله 07, 1400 14:34 Asia/Kabul
  • پاریس و لندن قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌کنند
    پاریس و لندن قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌کنند

رئیس جمهوری فرانسه از ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد منطقه امن در کابل با همکاری بریتانیا خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «امانوئل مکرون» امروز یکشنبه گفت که فرانسه همراه با بریتانیا قطعنامه ای را به نشست اضطراری سازمان ملل متحد که قرار است دوشنبه در مورد افغانستان برگزار شود، ارائه می دهند و در آن منطقه ای امن در کابل با هدف حفاظت از افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، ایجاد می شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است فردا دوشنبه نشستی با موضوع افغانستان با نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت که دارای حق وتو هستند، تشکیل دهد.

مکرون دیروز شنبه گفت که فرانسه در حال مذاکرات اولیه با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و احتمال خروج بیشتر افراد از این کشور است.

نیروهای نظامی آمریکا که از فرودگاه کابل محافظت می کنند، قرار است پس از دو دهه اشغالگری نظامی تا سه شنبه ۳۱ اوت (9 سنبله) از افغانستان خارج شوند.

بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا از تاریخ ۱۴ اوت (23 اسد) تاکنون ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر را از فرودگاه افغانستان خارج کرده است.

فرانسه از جمله کشورهایی است که از فرودگاه کابل کاملا خارج شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که همزمان با خروج نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف بین المللی از کابل، نیروهای طالبان مسیرهای دسترسی به فرودگاه بین المللی را به روی شهروندان افغان مسدود کرده‌اند.

تاکید جانسون و مرکل بر رویکرد مشترک گروه ۷ در قبال افغانستان

کلیدواژه