سنبله 08, 1400 07:28 Asia/Kabul
  • برآوردهای مختلف از هزینه 20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان
    برآوردهای مختلف از هزینه 20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان

اندیشکده آمریکایی امریکن انترپرایز در گزارشی از برآوردهای مختلف درباره هزینه 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، اندیشکده آمریکایی امریکن انترپرایز در این گزارش نوشت، هزینه حضور نظامی آمریکا در افغانستان بین ده ها میلیارد تا تریلیون ها دلار برآورد شده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برآورد کرده که از سپتامبر 2001، یک تریلیون و 700 میلیارد دلار صرف هزینه های مرتبط با جنگ این کشور در عراق، افغانستان و کشورهای دیگر کرده است.

طبق برآورد پنتاگون، در مجموع 837 میلیارد دلار هزینه جنگ آمریکا در افغانستان بوده است.

دانشگاه براون هم هزینه های جنگ آمریکا در افغانستان را دو تریلیون و 300 میلیارد دلار در فاصله سال مالی 2001 تا 2022 برآورد کرده است.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی می کنند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

گروه طالبان 15 اوت (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

کلیدواژه