سنبله 09, 1400 14:45 Asia/Kabul
  • سناتور روس: عملیات نظامی ۲۰ساله آمریکا در افغانستان کاملاً بی‌نتیجه بود
    سناتور روس: عملیات نظامی ۲۰ساله آمریکا در افغانستان کاملاً بی‌نتیجه بود

یک سناتور روس پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان را با خارج‌شدن نظامیان آمریکایی از ویتنام مقایسه کرده گفت: عملیات نظامی ۲۰ساله آنها در افغانستان کاملاً بی‌معنا و بی‌نتیجه بود.

به گزارش رادیو دری، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه در توئیت نوشت: «در آمریکا پس از خارج شدن نظامیانش از خاک ویتنام در سال 1975، به‌اصطلاح "سندرم ویتنام" آغاز شد که جامعه ایالات متحده را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده دچار شکاف کرد.

پوشکوف افزود، اکنون نیز آمریکا دچار "سندرم افغانستان" شده است؛ به پرواز درآمدن آخرین هواپیمای نظامی آمریکایی از کابل، آغازگر "دور جدید انتقادات شدید" به سیاست این کشور و اقدامات نیروهای نظامی در افغانستان و همچنین نسبت به تصمیم‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات درباره خارج کردن نظامیان آمریکایی از این کشور است.

این مقام پارلمانی روسیه با اشاره به اینکه طبق اطلاعات خود آمریکایی‌ها،  برای عملیات نظامی در افغانستان بیش از 2 تریلیون دلار هزینه صرف شده است، گفت: «در تاریخ معاصر آمریکا چنین محاسبه ژئوپولیتیکی اشتباهی نظیر نداشته است و جنگی بی‌معنا‌تر و بی‌‌نتیجه‌تر از این عملیات نظامی وجود ندارد.»

روز دوشنبه طالبان اعلام کرد، تمامی نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان خارج شده‌اند و اکنون سراسر این کشور تحت کنترل نیروهای طالبان قرار دارد.

پنتاگون نیز پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از کابل را تأیید کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه پایان ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و هم پیمانانش در افغانستان را اعلام کرد.

آمریکا و متحدانش در حالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشت.

مک‌کانل: تصمیم به ترک افغانستان از ویتنام هم بدتر بود

کلیدواژه