سنبله 11, 1400 14:16 Asia/Kabul
  • اشک تمساح مقامات آمریکایی برای کودکان بی سرپرست افغان
    اشک تمساح مقامات آمریکایی برای کودکان بی سرپرست افغان

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق و مک مستر مشاور امنیت ملی سابق آمریک در نامه ای از دولت بایدن، رهبران کنگره و سازمان ملل متحد خواستند که به کودکان بی سرپرست در افغانستان کمک کنند.

به گزارش  رادیو دری، کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق و مک مستر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در نامه‌ای روند خارج کردن کودکان افغان‌ از افغانستان را "نه فقط یک مساله بشر دوستانه" بلکه " موضوعی حیاتی در امنیت ملی" نامیدند.

رایس و مک مستر نوشته‌اند: ما بسیار نگران هستیم که  بی عملی در این زمینه به شکل‌گیری نسل جدیدی از افراد منجر شود که به جنگ علیه آمریکا متعهد هستند.

آنها سپس از یتیم خانه‌ای که 200 کودک را در افغانستان نگهداری می‌کند یاد کرده و گفته‌اند که کودکان این یتیم خانه به دلیل قومیت و مذهب خود آسیب‌پذیر هستند.

 رایس و مک مستر در مورد تربیت پسران جوان برای پیوستن به طالبان و مجبور شدن دختران جوان برای ازدواج با افراط‌ گرایان ابراز نگرانی کرده و نوشته‌اند: ما می دانیم که طالبان پسران جوان  را به کار می گیرند، آموزش و حتی مورد آزار قرار می دهند و دختران جوان مجبور می شوند ازدواج کنند.

آنان یاد آور شده اند که از نظر تاریخی، طالبان از افراد خردسال به عنوان بمب گذاران انتحاری استفاده کرده است .

این دو مقام سابق آمریکایی ادعا کردند که "بسیاری از خانواده‌ها" از ایالات متحده ، کانادا و اروپا "مشتاق هستند این کودکان را به فرزندی بگیرند و این موضوع می تواند سریع بررسی شود، زیرا شهروندان آمریکایی مایل به تأمین هزینه پروازها هستند؛ این کودکان مجبور نیستند با سرنوشت فعلی خود روبرو شوند بلکه می توانند با خیال راحت در کنار خانواده‌های دوست داشتنی قرار بگیرند که به آنها فرصتی برای زندگی کامل و عاری از خشونت و بدرفتاری و ستم بدهند. "

این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که بسیاری از کودکان بی سرپرست افغان پدران و مادران خود را در  دوره اشغال 20 ساله آمریکا و عملیات نظامی این کشور در افغانستان از دست داده اند و در بسیاری از موارد آمریکایی ها مسوول مستقیم بی سرپرست شدن این کودکان هستند.

پنتاگون تلویحا کشتار کودکان افغانستانی در حمله پهپادی را تائید کرد

آمریکا و ادعای انتقام از داعش در افغانستان: کشتن کودکان در حملات انتقامی

 

 

کلیدواژه