تاکید بورل بر تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا در واکنش به تحولات افغانستان
(last modified 1400-06-11T12:35:10+00:00 )
سنبله 11, 1400 17:05 Asia/Kabul
  • تاکید بورل بر تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا در واکنش به تحولات افغانستان
    تاکید بورل بر تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا در واکنش به تحولات افغانستان

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات افغانستان پس از تسلط گروه طالبان بر این کشور، تشکیل نیروهای واکنش سریع اروپا را ضروری دانست.

به گزارش رادیو دری، "جوزپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در آستانه نشست وزرای امور دفاع و خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در اسلوونی گفت: خروج بی برنامه غرب از افغانستان احتمالا به کاتالیزوری برای سرعت بخشیدن به تشکیل نیروی دفاعی مشترک تبدیل خواهد شد که تشکیل نیروهای واکنش سریع بخشی از آن است.

بورل افزود: نشست وزرای امور دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اسلوونی با محور رویارویی با اوضاع افغانستان از زمان تصرف این کشور از سوی گروه طالبان و تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا خواهد بود. 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه نیز اذعان کرده بود: دولت‌ های این اتحادیه باید با نیروی واکنش سریع اروپایی پیش بروند تا برای بحران‌ های آینده مانند آنچه در افغانستان رخ داد آمادگی بیشتری داشته باشند. 

در ماه مه 2021، 14 کشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه نیروی واکنش سریع را در حالی پیشنهاد کردند که موانعی از جمله  نبود فرهنگ دفاعی مشترک در بین اعضای مختلف اتحادیه اروپا و اختلاف بر سر نحوه و زمان استقرار آن‌ها و اینکه کدام کشورها باید برای استقرار در اولویت قرار گیرند، همچنان باقی است. 

بورل: تصرف افغانستان به دست طالبان ضربه سنگینی به غرب بود

کلیدواژه