سنبله 13, 1400 18:30 Asia/Kabul
  • افزایش بدبینی به پذیرش پناهجویان افغان در آمریکا
    افزایش بدبینی به پذیرش پناهجویان افغان در آمریکا

تردید و بدبینی هواداران حزب جمهوریخواه آمریکا تحت تاثیر تبلیغات ضدمهاجرتی شبکه فاکس نیوز و دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین درباره ورود و پذیرش پناهندگان افغان به ایالات متحده، بیشتر شده است.

براساس نظرسنجی تازه یاهونیوز و یوگاو، به نظر می‌رسد تغییر دیدگاه جمهوریخواهان برای کمک رسانی به افغان های آسیب پذیر در پی عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان، بیانگر و بازتاب دهنده تبلیغات و شعارهای ضدمهاجرتی مقام های برجسته و نهادهای محافظه کار ایالات متحده باشد.

شخصیت های مانند ترامپ، کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و مارجری تیلور گرین عضو جمهوری خواه کنگره، تلاش کرده اند با بهره برداری از بحران پناهجویان افغان برای تشدید برنامه ها و شعارهای ضد مهاجرتی خود، افرادی را که از افغانستان می گریزند به عنوان بررسی نشده و تروریست های بالقوه وانمود کنند که شهروندان آمریکا را تهدید می کنند.

نظرسنجی از بیش از یک هزار شهروند بزرگسال ایالات متحده در بازه زمانی میان ۳۰ اوت تا اول سپتامبر(8 تا 10 سنبله) نشان داد که حمایت کلی از اسکان دوباره پناهندگان افغان در خاک ایالات متحده در ۲ هفته گذشته از ۴۹ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته و هم زمان بی اعتمادی به پناهجویان تا هفت درصد بالا رفته است.

۳۴ درصد پرسش شوندگان گفته اند که اطمینان ندارند که باید به پناهندگان افغان اجازه ورود به خاک ایالات متحده داده شود، در حالی که این نسبت در ۲ هفته پیش از این، ۲۷ درصد بود.

در پی فروپاشی دولت و ارتش افغانستان در ماه گذشته (اوت) و به قدرت رسیدن سریع طالبان در کابل، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها همزمان از بایدن به علت زودتر آغاز نکردن عملیات تخلیه گسترده انتقاد کردند و حتی برخی از او خواستند عقب نشینی را به منظور تضمین امنیت مترجمان، رانندگان، راهنمایان و دیگر همکاران ارتش آمریکا به همراه خانواده هایشان، به تعویق اندازد.

اشغال ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بامداد سه‌شنبه هفته گذشته با خروج هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل، پایتخت افغانستان به پایان رسید.

کلیدواژه