سنبله 14, 1400 09:09 Asia/Kabul

عضو هیات رهبری طالبان تاکید کرد: هیچ خطری از سوی طالبان زنان را تهدید نمی کند و دولت جدید طالبان در افغانستان فقط از زنان می خواهد هنگام حضور در جامعه، محل کار و دیگر مراکز، حجاب اسلامی خود را رعایت کنند.

 به گزارش رادیو دری؛ جلال الدین شینواری عضو هیات رهبری طالبان در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس درباره جایگاه زنان در قانون اساسی جدید افغانستان گفت: طالبان بارها تاکید کرده است که همه حقوق مردم این کشور تامین خواهد شد.

عضو هیات رهبری طالبان همچنین درباره روابط این گروه با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران  اضافه کرد: طالبان خواهان روابط حسنه با ایران، چین، روسیه و همچنین با پاکستان است.

شینواری درباره استفاده طالبان از ظرفیت ایران و پاکستان برای توسعه افغانستان افزود: اگر این درخواست همراه با مواضع سیاسی خاص و مشروط به شرایط نباشد، طالبان قبول می‌کند و هر  دست بازی که استقلال و آزادی افغانستان را تهدید نکند، مورد تایید طالبان است.  

وی با اشاره به پیامدهای حضور نظامیان خارجی در افغانستان نیز اظهار کرد: نظامیان آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایت‌های بزرگی شدند که شوروی در زمان اشغال افغانستان چنین جنایت‌هایی مرتکب نشده بود.

عضو هیات رهبری طالبان یادآور شد: آمریکا پس از سال 2001 حکومتی در افغانستان تشکیل داد که از نظر فساد در جهان رتبه نخست کسب کرد.  

شینواری درباره پیامدهای خروج نخبگان و مردم افغانستان از کشور هم گفت: خسارت خروج مردم افغانستان از کشورشان بر عهده آمریکا و ناتو بوده،  زیرا آنان به افغان‌ها وعده خروج دادند و مسوولیت جنایتی که در میدان هوایی کابل روی داد نیز متوجه آمریکایی‌ها و ناتو است.

او درباره مبنای تدوین قانون اساسی جدید افغانستان اظهار کرد: اساس قانون اساسی افغانستان قرآن، سنت، اجماع و قیاس است و تغییر برخی بندهای قانون اساسی فقط خواست طالبان نیست و همه گروه های سیاسی افغان خواهان آن هستند. 

ملا برادر: برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان تلاش می کنیم

دومین روز اعتراض زنان در کابل به خشونت کشیده شد

کلیدواژه