سنبله 14, 1400 10:00 Asia/Kabul
  • ارتش آمریکا: افغانستان به جنگ داخلی کشیده می شود
    ارتش آمریکا: افغانستان به جنگ داخلی کشیده می شود

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با ادعای احتمال تبدیل‌شدن وضعیت افغانستان به جنگ داخلی گفت: مطمئن نیست که طالبان بتواند قدرت خود را تثبیت کند و دولت تشکیل دهد.

به گزارش رادیو دری، در حالی که پیکان انتقادات جهانی از نحوه خروج عجولانه و بی‌برنامه آمریکا از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان بر قدرت شد هر روز تندتر می‌شود اما مقام‌های واشنگتن همچنان برای این اقدام بهانه‌تراشی می‌کنند.

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد: «وضعیت افغانستان به احتمال زیاد به یک جنگ داخلی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به شکل گیری مجدد گروه‌های تروریستی شود».

بامداد پنجشنبه بود که «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه اداره متفاوت افغانستان نسبت به گذشته برای طالبان سودمند خواهد بود گفت واشنگتن انتظار دارد که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کنند.

این درحالی است که  در دو هفته عملیات خروج، ارتش آمریکا متحمل خسارات جانی سنگینی شد و در انفجار انتحاری در فرودگاه کابل ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند.

علاوه بر این، برجا گذاشتن تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا انتقادات زیادی را متوجه رییس‌جمهوری و وزارت دفاع آمریکا کرده است. 

 تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌ دانند.

 مقام آمریکایی: نمی توانستیم مشکل جنگ داخلی افغانستان را حل کنیم

کلیدواژه