آخرین تحولات سیاسی و امنیتی مرتبط با ولایت پنجشیر
(last modified 1400-06-14T11:30:59+00:00 )
سنبله 14, 1400 16:00 Asia/Kabul
  • آخرین تحولات سیاسی و امنیتی مرتبط با ولایت پنجشیر
    آخرین تحولات سیاسی و امنیتی مرتبط با ولایت پنجشیر

در پی ادامه‌ی درگیری‌ها در ولایت پنجشیر و بازپس گیری ولسوالی"پریان" این ولایت از سوی جبهه‌ی ضد طالبان، باردیگر بحث توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات قوت گرفته است.

به گزارش رادیو دری، در تازه‌ترین مورد، فهیم دشتی، سخن‌گوی جبهه ضد طالبان در دره پنجشیر اعلام کرد: که ولسوالی پریان پنجشیر از طالبان پس گرفته شده است.

وی گفت: نزدیک به یک هزار نفر از افراد طالبان به علت انسداد مسیر برگشت و خروج گیر افتاده‌اند و تمام آن‌ها هنگام عقب‌نشینی از سوی مردم محل با کمک نیروهای ضد طالبان پنجشیر «کشته یا اسیر» شدند. به گفته دشتی، بیشتر اسیران خارجی و شهروند پاکستانی هستند.

با این حال طالبان نه تنها هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده بلکه بلال کریمی از سخن‌گویان طالبان مدعی است که به جز بازارک، مرکز ولایت پنجشیر و ولسوالی رخه، تمام نقاط پنجشیر در کنترل نیروهای طالبان است.

در چنین شرایطی شماری از چهره‌های سیاسی تأکید کرده‌اند که به جای جنگ، باید گفت‌وگو بین طالبان و جبهه ضد طالبان پنجشیر دوباره آغاز شود، هرچند دو طرف گفت‌وگوهایی را نیز انجام داده‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت در پیامی از طالبان خواسته است که حملات خود را به پنجشیر متوقف و گفت‌وگوهای جامع را آغاز کنند. شورای شمالی نیز خواهان توقف حملات طالبان شده است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، با نشر پیامی بر گفت‌وگو میان طالبان و جبهه ضد طالبان پنجشیر تأکید کرده‌اند.

حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت اشرف غنی، نیز خواستار از سرگیری گفت‌وگوها شده است.

چند روز پیش طالبان اعلام کردند که مذاکرات با جبهه ضد طالبان پنجشیر به رهبری "احمد مسعود" به نتیجه نرسیده است و به همین دلیل پنجشیر را تحت محاصره قرار داده‌اند.

امیرخان متقی، مسئول کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان چندی پیش با نشر فایل صوتی گفت که مذاکرات این گروه با رهبران نیروهای ضد طالبان در ولایت پنجشیر بی‌نتیجه بوده است.

ولایت پنجشیر تنها ولایت در افغانستان است که هنوز در کنترل طالبان  قرار ندارد. رهبری نیروهای ضد طالبان در این منطقه را "احمد مسعود" فرزند قهرمان ملی افغانستان "احمد شاه مسعود" بر عهده دارد.

جبهه مقاومت: ولسوالی پریان را از طالبان پس گرفتیم

کلیدواژه