سنبله 15, 1400 08:13 Asia/Kabul
  • گزارش میدانی از شهر کابل و مشکلات شهروندان
    گزارش میدانی از شهر کابل و مشکلات شهروندان

گزارش میدانی از سردرگمی شهروندان، تعطیلی مراکز تجاری، اقتصادی و کمبود شدید مواد غذایی در شهر کابل پایتخت افغانستان حکایت دارد.

براساس گزارش رادیو دری، وضعیت اقتصادی مردم در بیشتر مناطق افغانستان بویژه کابل پایتخت هر روز بدتر شده و ممکن است این کشور با قحطی و گرسنگی روبرو شود.
به گفته شهروندان در کابل، قیمت مواد غذایی از دو هفته بیش تاکنون بیست درصد و سوخت تا چهل درصد افزایش یافته است و ادارات دولتی تعطیل است و یک میلیون کارمند، حقوق یک تا دو ماه خود را نگرفته اند و برنامه ای نیز برای پرداخت حقوق آنها دیده نمی شود.
بر اساس مشاهدات، مردم هر روز مقابل بانک ها برای گرفتن پولشان صف می بندند اما طالبان همچنان درباره نظام آینده پاسخگو نیستند و در تعیین سرپرستان وزارتخانه ها موضوعی به نام همه شمولی دیده نمی شود وتاکنون فقط از بین خود طالبان افراد معرفی شده اند.
مذاکرات روزهای نخست تسلط طالبان بر کابل با حامد کرزی رئیس جمهور اسبق و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی هم به نظر می رسد دیدارهای تشریفاتی بوده و در این روزها مخصوصا از عبدالله عبدالله صدایی شنیده نمی شود.
با اینکه در چند وزارتخانه از کارمندان خواسته شده تا بر سر وظایف خود حاظر شوند همچنان عده ای زیادی از کارمندان دولت به دلیل نگرانی از طالبان یا نبود انگیزه یا پرداخت نشدن حقوق بر سر وظایف خود حاضر نمی شوند.
این گزارش می افزاید، طالبان به شدت از تصویر گرفتن از تجمعات مقابل بانک ها و سفارتخانه ها و به ویژه فرودگاه کابل مخالفت و در صورت مشاهده برخورد جدی می کنند مگر اینکه هماهنگ شده باشد.
با این همه سلسله مراتب اداری در بین طالبان زیاد عریض و طویل نیست و برای هر موضوعی با حضور یکی از سرکردگان محلی همانجا به سرعت تصمیم می گیرند.

کلیدواژه