سنبله 15, 1400 11:21 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان مایه تاسف عمیق است.

به گزارش رادیو دری،«سعید خطیب زاده» روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود  اظهار داشت که نمایندگان ویژه در امور افغانستان و وزارتخانه های خارجه کشورهای همسایه با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تماس گرفتند و نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد که ایران بر اساس چارچوب و اراده افغانستان برای ایجاد امنیت در این کشور کمک می کند.

خطیب زاده درباره تصرف پنجشیر توسط طالبان خاطرنشان کرد: اخبار پنجشیر بسیار نگران‌کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان موجب تاسف است و دخالت خارجی در دست بررسی است، همگان باید بدانند تاریخ افغانستان نشان داده است، مداخله خارجی نتیجه‌ای جز شکست ندارد.  

وی مردم افغانستان را بسیار غیور و استقلال‌طلب توصیف کرد و گفت: مداخله خارجی محکوم است. پنجشیر از طریق سیاسی، مذاکره و وساطت باید حل شود. هیچ کسی نباید اجازه دهد که این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد. گزارش‌هایی که درباره محاصره پنجشیر داریم که درباره قطع برق، گرسنگی دادن مردم و... است، خلاف حقوق بین‌المللی است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران تمامی مساعی خود را برای تشکیل پایان دادن آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر به کار می‌گیرد، عنوان کرد: تذکر جدی می‌دهم تمامی خطوط قرمز باید رعایت شوند. ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح و ثبات در افغانستان را تضمین کنند.  

خطیب زاده افزود: به گروه‌های افغانستانی کمک خواهیم کرد که صلح پایدار در این کشور ایجاد شود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند که رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در قدرت هستند، نوع رفتار ایران و کشورهای بین‌المللی را نسبت به آنها مشخص می‌کنند. هرچقدر آنها مسوولانه رفتار کنند، پاسخ درست‌تری را از سوی نظام بین‌الملل، کشورهای منطقه و ایران دریافت خواهند کرد.

خطیب‌زاده:گروه‌های افغانستانی از خشونت و برادرکشی اجتناب کنند

کلیدواژه