چین، قطر و ترکیه شرکای اصلی طالبان
(last modified 1400-06-16T08:02:19+00:00 )
سنبله 16, 1400 12:32 Asia/Kabul
  • چین، قطر و ترکیه شرکای اصلی طالبان
    چین، قطر و ترکیه شرکای اصلی طالبان

سخنگوی گروه طالبان چین- ترکیه و قطر را شریک اصلی این گروه برای بازسازی افغانستان دانست.

ذبیح الله مجاهد سخنگو و از رهبران طالبان در مصاحبه با روزنامه  La Repubblica ایتالیا گفت: شرکای اصلی ما برای بازسازی و عمران افغانستان؛ چین و قطر و ترکیه هستند و تلاش داریم از طریق چین به بازارهای جهانی وارد شویم.

مجاهد افزود: چین مهمترین شریک اقتصادی و تجاری ماست و آماده سرمایه گذاری در افغانستان است. وی گفت: از نظر طالبان طرح یک کمربند و یک جاده چین اهمیت زیادی دارد. مجاهد افزود: افغانستان معادن غنی مس دارد و چین می تواند برای استخراج معادن فناوری نوین را به افغانستان منتقل و آن را احیا کند.  

مجاهد با بیان اینکه طالبان تلاش دارد برای مدیریت پروازهای فرودگاه کابل از ترکیه و قطر کمک بگیرد گفت: برای بازسازی و عمران افغانستان و رشد و توسعه این کشور روابط بین المللی گسترش خواهد یافت و طالبان نیازمند برسمیت شناخته شدن توسط همه کشورهای جهان ازجمله ایتالیا است.

ذبیح الله مجاهد درباره روابط با روسیه هم گفت: روسیه کشور مهمی است و ما روابط خوبی با مسکو به عنوان شریک مهم خود داریم. روابط طالبان با روسیه سیاسی و اقتصادی است و روسیه برای برقراری صلح بین المللی به نفع ما میانجیگری می کند.

مجاهد درباره تشکیل دولت نیز گفت: در مدت کوتاهی با نیمی از وزیران حکومت تشکیل خواهد شد. وی افزود: بنا به احکام قرآن و قوانین شریعت زنان نمی توانند وزیر شوند اما برای فعالیت آنها در عرصه های پزشکی، و آموزشی مانعی وجود ندارد.

قطر برای بازگشایی فرودگاه کابل با طالبان مذاکره می کند

آمادگی چین برای همکاری با طالبان برای اجرای پروژه ها در افغانستان

کلیدواژه