سنبله 17, 1400 16:54 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان است
    خطیب‌زاده: اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان و تحقق اراده و خواست مردم این کشور است.

به گزارش رادیو دری، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان افزود: دستور کار اصلی این نشست چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به کشوری آرام و با صلح و ثبات بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین  اضافه کرد:‌ نگرانی جدی وزیران خارجه کشورهای همسایه از تروریسم در افغانستان بود و این‌که حتما طالبان باید از تروریست ها فاصله بگیرند و اجازه ندهند تروریسم دوباره در افغانستان شکل بگیرد.

خطیب‌زاده با اشاره به سخنان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در این نشست اضافه کرد: وزیر خارجه ایران مسبب و مسوول وضعیت فعلی در افغانستان را اشغالگری ایالات متحده و بیش از ۲ دهه حضور نامشروع آمریکا در افغانستان دانسته و تاکید کرده است که الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه هم کمک کنند تا صلحی پایدار ایجاد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است و همه باید به گفت‌وگو به عنوان اصلی اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.

خطیب‌‌زاده افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران ثبات و آرامش افغانستان است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی این کشور باشد میسر خواهد شد.

نشست مجازی وزیران امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان به منظور بررسی تحولات افغانستان آغاز شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان در این نشست مجازی حضور داشتند.

آغاز نشست مجازی وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان

 

کلیدواژه