سنبله 18, 1400 14:41 Asia/Kabul
  • انتقاد تاجیکستان از همکاری برخی کشورها با طالبان در حمله به پنجشیر
    انتقاد تاجیکستان از همکاری برخی کشورها با طالبان در حمله به پنجشیر

وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشستی مجازی درباره افغانستان با حضور نمایندگان 20 کشور جهان، کمک برخی کشورهای ثالث را در حملات به پنجشیر محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: گروه طالبان از هواپیماهایی با کمک کشورهای ثالث برای حمله به پنجشیر استفاده می‌کند که به کشته شدن تعداد زیادی از مردم بومی تاجیک منجر شده است.

وزیر خارجه تاجیکستان این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که شواهدی نشان می دهد در آخرین حملات طالبان به ولایت پنجشیر پهپادهای پاکستانی نیز با این گروه همکاری کرده اند.

در همین زمینه ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ( سِنتکام ) اعلام کرده است ارتش پاکستان دوشنبه شب با حملات پهپادی و همچنین ۲۷ هلیکوپتر حامل نیروهای ویژه این کشور، به گروه طالبان در جبهه ولایت پنجشیر در شمال شرق افغانستان کمک کرده است .

وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین در حضور نمایندگان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو افزود: برخی کشورها (آمریکا و متحدانش) پس از 20 سال اشغال نتوانستند نظم را در افغانستان برقرار کنند و ده‌ها هزار تروریست را در این کشور به ارث گذاشته اند.

وی  اضافه کرد: کشور ما با داشتن مرزهای طولانی با افغانستان شرایط نگران کننده ای را پیش رو دارد.

نماینده کشور تاجیکستان در این نشست مجازی از جامعه بین المللی خواست تا با در نظر گرفتن اقدامات  گروه طالبان، برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌های ملی این کشور تلاش کنند.

مهرالدین تاکید کرد: دوشنبه هیچ دولتی را که بدون همه پرسی و مشارکت نمایندگان همه اقوام  در افغانستان تشکیل شود، به رسمیت نخواهد شناخت.

در این نشست نمایندگان کشورهای جهان نیز موضوعات مربوط به مهاجران افغان، مبارزه با تروریسم، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و همکاری کشورها برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور را بررسی کردند.

امامعلی رحمان: اوضاع امروز افغانستان نتیجه دخالت خارجی است

کلیدواژه