سنبله 20, 1400 11:03 Asia/Kabul
  • بیش از چهار میلیون کودک افغان از تحصیل محرومند
    بیش از چهار میلیون کودک افغان از تحصیل محرومند

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) اعلام کرد: بیش از چهار میلیون نفر از کودکان افغانستان از تحصیل محروم هستند .

به گزارش  رادیو دری، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) اعلام کرد: سرمایه‌ گذاری نکردن در سوادآموزی منجر به محرومیت جوانان از مشارکت سیاسی و اجتماعی در افغانستان شده است که در نهایت مانع توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و افزایش فقر می‌شود.

بنابر اعلام سازمان  یونسکو ، تحولات سیاسی اخیر در افغانستان شرایط حضور زنان و دختران در کلاس های سواد آموزی را دشوارتر کرده،  اما این سازمان همچنان متعهد است تا برای توانمند سازی بیشتر زنان و دختران، امکان دسترسی برابر به سواد و تعلیمات را افزایش داده و ابزارهایی را برای بهبود زندگی آنها فراهم کند .  

در بیانیه  این سازمان آمده است:  در 10 سال گذشته نرخ سواد در افغانستان  از 32 درصد در سال 2011  به 43 درصد در سال 2018 افزایش یافته است  و این رقم 30  درصد از زنان و 48 درصد مردان را شامل می‌شود.

با این که سال‌هاست یونسکو در زمینه دسترسی مردم به آموزش، کار و سوادآموزی  تلاش کرده است اما این سازمان تأمین مالی را همچنان از موانع مهم بر سر راه سواد آموزی عنوان می‌کند.

محرومیت 11 هزار دانش‌آموز از تحصیل درپی تشدید جنگ در بغلان

هشدار یونسکو از افت تحصیلی بیش از ۱۰۰ میلیون دانش‌آموز

کلیدواژه