اسد 04, 1395 16:16 Asia/Kabul
  • ایران و افغانستان
    ایران و افغانستان

والیان مرزی ایران و افغانستان راههای گسترش همکاریهای اقتصادی و فرهنگی فی مابین را در نشستی در مشهد بررسی کردند.

به گزارش ایرنا،"علیرضا رشیدیان" والی خراسان رضوی روز دوشنبه در آغاز نشست دو روزه مشترک والیان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با مسئولان ولایت های هرات، فراه و نیمروز افغانستان در مشهد گفت: گسترش و رونق روابط اقتصادی و فرهنگی بین ایران و افغانستان به گسترش صلح و امنیت در منطقه کمک می کند.

والی خراسان رضوی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با همسایگان بویژه کشورهایی که با آنها اشتراکات زبانی، فرهنگی و دینی دارد، تاکید بسیار دارد.

رشیدیان با اشاره به تحولات منطقه به ویژه خطر تروریسم و گروه های افراطی افزود: کشورهای منطقه باید برای برقراری امنیت کامل و توسعه اقتصادی با همکاریهای مشترک این معضل را ریشه کن کنند.

والی خراسان رضوی تفاهم اخیر بین ایران و افغانستان، هند و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه ظرفیت ترانزیتی منطقه دانست و گفت: در این بین نقش دولتها ظرفیت سازی و زمینه سازی برای گسترش تعاملات و فعالیت های بخش خصوصی است.

در روز نخست نشست والیان مرزی ایران و افغانستان، کمیته های مشترک کاری برای امضای تفاهمنامه در حوزه های مختلف تشکیل می شود.

افغانستان با حدود 653 هزار کیلومتر مربع وسعت و افزون بر 31 میلیون نفر جمعیت یکی از دو همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است.

 

کلیدواژه