سنبله 25, 1400 11:11 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای در غیاب افغانستان
    برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای در غیاب افغانستان

کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای در شرایطی امروز و فردا به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند که این‌بار کرسی نظارتی افغانستان خالی بوده و از تحریک طالبان هم برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، اجلاس دو روزه رهبران کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای امروز (پنجشنبه، ۲۵ سنبله) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز می‌شود.

افغانستان در این سازمان نقش نظارتی دارد اما این بار کرسی افغانستان خالی خواهد بود. از طالبان هم برای اشتراک در نشست امروز و فردا دعوت نشده است.

سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه دیروز در دوشنبه گفت که طالبان باید اهداف‌شان را مشخص کنند.

لاوروف می‌گوید: "هیچ کسی عجله ندارد تا طالبان را به صورت کامل به رسمیت بشناسد. روسیه نه بر طالبان تحریم وضع می‌کند و نه هم شرطی در برابر آن‌ها قرار می‌دهد. اکنون آن‌ها باید اهداف‌شان را روشن کنند."

انتظار می‌رود رهبران هشت کشور عضو در سازمان همکاری شانگهای، یعنی چین، روسیه، قرغیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، اوزبکستان، هند و پاکستان در نشست امروز اشتراک کنند.

قرار است ابراهیم رئیسی٬ رئیس‌جمهور ایران که ‌مانند افغانستان نقش ناظر را در سازمان همکاری شانگهای دارد، در روز دوم نشست، یعنی فردا اشتراک کند.

سرگی لاوروف٬ وزیر خارجۀ روسیه روز چهارشنبه از برخی تعهدات طالبان یادآور شد که گفته‌اند، قصدی برای بی‌ثباتی منطقه ندارند.

او گفت: "طالبان به مبارزه با تروریزم و مواد مخدر تعهد سپرده‌اند. همچنین به همه وعده داده‌اند که تلاش زیاد می‌کنند تا از سوی خاک افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای همسایه نباشد. آن‌ها گفته‌اند که قصد ندارند کشورهای همسایه را بی‌ثبات کنند."

لاوروف افزود که در حال حاضر روسیه مشغول نظارت است که آیا طالبان به تعهدات‌شان چنانکه گفته‌اند عمل می‌کنند یا نه؟

اجلاس سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می‌شود که روز چهارشنبه، از سقوط نظام پیشین یک ماه گذشت و افغانستان که بیشتر به کمک‌های بین‌المللی متکی بود، با بحران اقتصادی تازه روبرو شده.

طالبان نتوانسته اند تاکنون معاش ماموران را بپردازند و در عین حال نرخ مواد غذایی در افغانستان افزایش یافته است.

کشورهای عضو شانگهای نگران هستند که شاید بحران پناهجویان افغانستانی هم افزایش یابد.

آن‌ها همچنین در هراس هستند که اگر طالبان ناکام شوند، نخواهند توانست تا جلو نفوذ سایر گروه‌های افراطی را در افغانستان بگیرند، گروه‌هایی که زمانی حامی و همکار طالبان بودند.

آغاز نشست شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی در «دوشنبه»

کلیدواژه