سنبله 25, 1400 11:50 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: جامعه بین‌الملل راهی برای ثبات افغانستان پیدا کند
    سازمان ملل: جامعه بین‌الملل راهی برای ثبات افغانستان پیدا کند

رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل گفت: جامعه بین المللی و طالبان با توافق یکدیگر راهی برای ثبات افغانستان بیابند.

به گزارش رادیودری، «فیلیپو گراندی» (Filippo Grandi) رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که «جهان با انتخاب سختی روبه رواست و نیاز است توازنی میان خطر ایجاد یک افغانستان منزوی غوطه‌ور در خشونت و هرج و مرج در مقابل میدان مین سیاسی حامی دولت تحت رهبری طالبان ایجاد شود.»

گراندی در ادامه اظهاراتش افزود: «جامعه بین‌الملل باید با عملگرایی، نیاز به ثبات افغانستان و ملاحظات سیاسی که به معنای حمایت از دولتی به رهبری طالبان است را متعادل کند.»

رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل تصریح کرد، برای جلوگیری از بحران اقتصادی که می‌تواند منجر به خشونت و هرج و مرج شود نیاز به مصالحه فوری است.

گفته شده است که آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریباً ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد. واشنگتن و متحدانش در حالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، از آزاد کردن این دارایی خودداری کرده‌اند.

گروه طالبان 15 اوت/24اسد وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌ دانند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده در حالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

سفیر ایران در سازمان ملل: ایران حامی تقویت امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان است

کلیدواژه