انتقاد نماینده مجلس ایران از دخالت های پاکستان در پنجشیر
(last modified 1400-06-25T09:09:59+00:00 )
سنبله 25, 1400 13:39 Asia/Kabul
  • انتقاد نماینده مجلس ایران از دخالت های پاکستان در پنجشیر
    انتقاد نماینده مجلس ایران از دخالت های پاکستان در پنجشیر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، اقدامات پاکستان در افغانستان را نقض قوانین بین المللی دانست و گفت: مجامع بین المللی باید نسبت به دخالت های پاکستان در پنجشیر ورود کنند.

به گزارش رادیو دری؛ فداحسین مالکی با اشاره به اوضاع منطقه پنجشیر اظهار کرد:  پنجشیر پیچیده ترین منطقه حتی در دنیاست و به همین سادگی سقوط نمی کند.

وی افزود: ۲۰۰۰ سال است که هر  قدرت استکباری وارد پنجشیر شده، شکست خورده و حتی آثار شکست ارتش سرخ هم در آنجا باقی مانده است و طالبان هم تجربه شکست در دهه ۷۰ در این منطقه را دارند، اما پاکستان از همه ابزار و نیروهای چچنی و نیروهایی که در سوریه و عراق بودند، برای حمله به پنجشیر استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اضافه کرد: این عوامل دست به دست هم داده تا سمت و سوی مبارزه در پنجشیر، چریکی شود که این اضاع همچنان ادامه دارد و همین مساله سبب شده است که جبهه شمال هم تحرکاتی داشته باشد و ژنرال دوستم هم به صراحت اعلام کند که به صحنه می آید.

مالکی با اشاره به تشکیل کابینه جدید طالبان در افغانستان گفت:  طالبان بر خلاف قول‌هایی که داده بود، هیچ تغییری در مواضع خود نداده است و دولتی که طالبان تشکیل داده، صرفا از یک قوم و متشکل از افراد خاصی است که نگاه های افراطی دارند در حالی که تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که در این کشور، یک قوم نمی تواند مدیریت کشور را بر عهده بگیرد.

او در ادامه با اشاره به حضور وزیر خارجه ایران در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این جلسه تاکید شد که حضور پاکستان در افغانستان نه تنها مسالمت آمیز نبوده بلکه خطرناک هم هست و دخالت های بی مورد پاکستان در تعیین ساختار حکومتی افغانستان خوشایند نیست.

مالکی تاکید کرد: طالبان باید احساس کند که با طناب پوسیده آمریکا و پاکستان برای خودش دردسر ایجاد کرده است و باید به انتخابات آزاد و دموکراسی تمکین کند.

نماینده مجلس ایران: طالبان باید تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را پیگیری کند 

کلیدواژه