سنبله 25, 1400 14:21 Asia/Kabul
  • پوتین: کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در معرض خطر هستند
    پوتین: کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در معرض خطر هستند

رییس جمهوری روسیه گفت: شرایط برای کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» نه تنها بی‌ثبات شده، بلکه این کشورها را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش رادیو دری، «ولادیمیر پوتین» روز پنجشنبه از طریق پیام ویدئویی در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه با اشاره به تحولات افغانستان افزود: اوضاع در محدوده مسوولیت این سازمان و مرزهای آن نه فقط بی ثبات است، بلکه چالش‌های جدید و خطرپذیری‌هایی را برای امنیت کشورهای ما دربردارد.

 رییس جمهوری روسیه تاکید کرد: خروج شتاب زده نیروهای ائتلاف غربی از افغانستان، تهدیدهای جدید برای منطقه به وجود آورده است و ما در اجلاس فوق‌العاده پیمان امنیت جمعی، درباره خطر تغییر اساسی اوضاع این کشور تبادل نظر کردیم.

پوتین اظهار کرد که سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بر ضرورت آماده شدن برای هر شرایط به منظور استفاده از توانمندیهای این سازمان در حفظ صلح و ثبات کشورهای عضو توافق دارند.

نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان ساعتی پیش در شهر دوشنبه آغاز شد.

روز یکشنبه اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و اعضا آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرزهای جنوبی این سازمان" اعلام کردند.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند.

اگرچه نمایندگان این گروه گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرزهای جنوبی آنها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.

آغاز نشست شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی در «دوشنبه»

کلیدواژه