سنبله 26, 1400 13:21 Asia/Kabul
  • درخواست پارلمان اروپا برای اعطای ویزای ویژه به زنان پناهجوی افغان
    درخواست پارلمان اروپا برای اعطای ویزای ویژه به زنان پناهجوی افغان

پارلمان اروپا خواستار اعلام برنامه‌ای برای اعطای ویزای ویژه به زنانی شد که به دنبال فرار از حکومت طالبان در افغانستان هستند.

به گزارش رادیو دری، نمایندگان پارلمان اروپا با ۵۳۶ رای موافق به قطعنامه‌ای رای دادند که در آن بر لزوم کمک اتحادیه اروپا به کشورهای همسایه افغانستان به عنوان میزبان اصلی پناهجویان افغان تاکید شده است.

به گفته منبع، این قطعنامه با ۹۶ رای مخالف و ۵۰ رای ممتنع تصویب شد.

پارلمان اروپا همچنین خواستار نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا برای ایجاد خطوط بشردوستانه در راستای توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه، آب آشامیدنی، محصولات بهداشتی و دارو بین پناهجویان افغان شده است.

در قطعنامه پارلمان اروپا افزوده شده است که این تدابیر از جمله کمک به کشورهای همسایه افغانستان نمی‌تواند جانشین سیاست جامع اروپا برای پناهندگی و مهاجرت شود.

در مصوبه پارلمان اروپا آمده است که تمرکز سیاست اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی و مهاجرت باید بر روی اسکان افراد آسیب‌پذیر و کسانی باشد که بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

پارلمان اروپا همچنان تاکید کرده است که اجرای برنامه اعطای ویزای ویژه به زنانی که به دنبال فرار از حکومت طالبان در افغانستان هستند باید بخشی از سیاست اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی و مهاجرت باشد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستند تا فورا درخواست‌های پناهندگی افغان‌ها را حتی در مواردی که درخواست آنها پیش از این رد شده است، مورد بازبینی قرار دهند.

پارلمان اروپا تاکید کرده است که پناهجویان تحت هیچ شرایطی نباید به طور اجباری به افغانستان بازگردانده شوند.

این نهاد همچنین بار دیگر از کمیسیون اتحادیه اروپا خواست تا لایحه اعطای روادید بشردوستانه و تقسیم متناسب مسئولیت‌ها بین کشورهای عضو در زمینه پذیرش پناهجویان را ارائه کند.

واکنش رئیس پارلمان اروپا به عدم توافق اعضای اتحادیه اروپا درباره پناهجویان افغان

کلیدواژه