سنبله 26, 1400 16:22 Asia/Kabul
  • فردا؛بازگشایی مکتب ها و مدرسه های پسرانه در افغانستان
    فردا؛بازگشایی مکتب ها و مدرسه های پسرانه در افغانستان

وزارت معارف افغانستان از بازگشایی مکتب ها و مدرسه های پسران سر از روز شنبه خبر داد.

به گزارش رادیو دری،   تنها دانش آموزان پسر اجازه حضور در مدارس را پیدا کردند   ، .اقدامی که صندوق کودکان  ملل متحد (یونیسف) از آن ابراز تاسف کرد  و از طالبان خواست به دختران هم اجازه ورود به مدارس را بدهند .

ده روز پس از بازگشایی دانشگاهها در افغانستان، وزارت معارف این کشور روز جمعه بی آنکه به معلمان یا دانش آموزان دختر دبیرستان ها اشاره ای کند، اعلام کرد همه معلمان مرد و دانش آموزان پسر این مقطع تحصیلی به زودی به مدارس خواهند رفت.

 طالبان سیاست سختگیرانه ای در باره فعالیت  زنان  افغان دارد و این قشر  اجازه کار، تحصیل، یا حتی به تنهایی به خیابان رفتن را ندارند. یونیسف از بازگشایی مدارس مقطع دبیرستان در افغانستان استقبال می کند، اما تاکید دارد که دختران نباید کنار گذاشته شوند.تا بتوانند بدون تاخیر تحصیل خود را از سر بگیرند و معلمان زن نیز بتوانند به آموزش خود ادامه دهند.»

براساس اعلام یونیسف، در  بیست سال گذشته شمار مدارس در افغانستان سه برابر شده  و شمار دانش آموزان مقطع دبیرستان از یک میلیون نفر به نه و نیم میلیون نفر رسیده است.

طالبان از هنگامی که در افغانستان  به قدرت رسیده اند، تلاش می کنند به جامعه بین الملل درباره  رعایت حقوق زنان اطمینان خاطر بدهند. اما تاکنون اجرایی نشده است .

کلیدواژه